Espoon keskuksessa ei pelätä Lommilan hypermarketteja
03.02.2010 7:05
Klaus Nurmi
Espoon keskuksen molemmat kauppakeskukset pyrkivät tänä vuonna parantamaan kilpailuasemiaan, toinen remontin avulla ja toinen markkinointia lisäämällä.
Sekä vanhan Espoontorin että uuden Entressen konsepti perustuu lähikauppakeskuksena toimimiseen. Niissä on vähemmän liikkeitä kuin esimerkiksi Leppävaaran Sellossa.
Muutaman kilometrin päähän Lommilaan suunniteltu hyvin suuri kauppakeskittymäkään kaksine hypermarketteineen ei kuitenkaan irrota huolestuneita kommentteja kummaltakaan kauppakeskusjohtajalta, Entressen Leena Braxenholmilta ja Espoontorin Anne Leppäseltä. Lommilan hypermarkettien on pelätty näivettävän Espoon keskuksen aseman ympäristön lopullisesti.
Braxenholm ei ota Lommilaan kantaa puolesta tai vastaan, vaan pitää vain hyvänä, että kaupunkia kehitetään. Leppäsen mukaan on vaikea arvioida, vahvistaako Lommilan kauppakeskus Espoon keskusta vai ei.
–Ihmiset eivät kuitenkaan kanna ruokakassejaan pitkiä matkoja. Espoon keskus on tärkeä liityntäasema ja helppo ostospaikka, joka vastaa eri tarpeeseen kuin Lommila. Samalla matkalla tuskin käydään molemmissa paikoissa.
Kauppakeskukset tekevät yhteistyötä, vaikka ovatkin toistensa kilpailijoita. Espoon keskuksen vetovoiman odotetaan vielä parantuvan aseman remontin valmistuttua.
Entressen ensimmäinen kokonainen toimintavuosi jäi myynnissä ja kävijämäärissä alle tavoitteiden. Kauppakeskusjohtaja ei silti kuvaa viime vuotta pettymykseksi.
–Tavoitteista ei kuitenkaan jääty niin paljon. Kävijämäärä kasvaa koko ajan ja yleensä uusi kauppakeskus saavuttaa tavoitteensa noin kolmessa vuodessa, Braxenholm sanoo.
Haasteiden merkeissä ensimmäinen vuosi kuitenkin meni, hän myöntää, mutta muistuttaa vähittäiskaupan yleisen miinusmerkkisen kehityksen heijastuneen Entresseenkin.
Tunnettuuden lisääminen vaatii sijoittamista markkinointiin enemmän kuin alunperin oli suunniteltu. Neljä yritystä sulki viime vuonna ovensa Entressessä, mutta kaksi niistä kuului vähittäiskauppansa koko Suomessa lopettaneisiin ketjuihin.
Kahdesta vapaasta liiketilasta käydään Braxenholmin mukaan neuvotteluja, mutta yritykset eivät näinä aikoina tee nopeita päätöksiä.
Siltakadun toisella puolella alkanut Espoontorin peruskorjaus jatkuu joulukuuhun asti. Osa liikkeistä sulkee remontin aikana ovensa, mutta eivät kaikki yhtäaikaa.
Myös läpikulku Siltakadun ja Espoon aseman välillä pidetään avoinna, lupaa Cityconin hankekehityspäällikkö Heikki Alen. Työt tehdään suojaseinien sisällä.
Remontti maksaa 19 miljoonaa euroa, josta omistajan Cityconin siivu on 18 miljoonaa. Summa ei ole pieni ja sillä tehdäänkin Alenin mukaan 1987 valmistuneelle kauppakeskukselle kokonaan uusi ilme. Ankeahkoa Espoontoria ei olekaan aiemmin peruskorjattu.
–Vain runko jää pystyyn. Kaikki liikehuoneistot ja niiden väliset seinät revitään pois ja rakennetaan uudelleen. Ilmanvaihtokoneetkin kipataan kaatopaikalle ja korvataan uusilla. Myös laatoitukset ja valaistus vaihdetaan ja maisemahissit kunnostetaan, Alen luettelee.
Espoontorilla asioi vuosittain kolme miljoonaa kävijää.
Keskustelua aiheesta
Mitäpä tuota edes pelkäämään, kun se on selviö että lommilan hypermarketit vain vahvistavat espoon keskusta.
Tätä eivät edes kaikki päättäjät eivät vielä ole hoksanneet, mikä on todella surkuhupaisaa. Alueella on todella huonot palvelut ja mitä pidempään asiaa käsitellään "pöydällä" sen pidempään koko pohjois/luoteis Espoo näivettyy.
Lommilan kauppakeskuksen(hypermarkettien johdolla) myötä alueelle syntyisi todella paljon lisää työpaikkoja, sekä monen ulkopaikkakuntalaisen eurot jäisivät Espooseen, koska täällä käyvät töissäkin, mikä nyt on vain fakta.
Ainahan saa haaveilla siirtää työpaikat haja-asutuskeskuksiin "maalle" , mutta se ei vain ole realistista. Lommilakin on aika maalla, mutta todella hyvien liikenneyhteyksien päässä kumminkin.
Ajoneuvoja kulkee tänäpäivänä :
Turunväylällä 47000 ajoneuvoa/pvä
Kehä III 45000 ajoneuvoa/pvä
Vanha turuntie (110) 11000 ajoneuvoa/pvä
Nupurintie 5000 ajoneuvoa/pvä
Espoontie 17500 ajoneuvoa/pvä
siitä voi jokainen laskea paljonko alueella kulkee ihmisiä päivittäin, aika hemmetin paljon...ja ei edes kenkäkauppaa alueella, buahhaaa, kiitos kuuluu alueeen kehittämisvastustajille. Lukekaa espoon lautakuntien sekä valtuuston pöytäkirjat ja äänestäkää niitä jotka mielestänne päättää oikein.
Itse olen sitä mieltä, että alue tarvitsee kipeästi vähittäistavarapalveluja (prisma/cittari), Sellon ja ompun tapaan. Tämä kehittäisi koko aluetta ja esim. asuntojen arvotkin nousisi, kun alueelle haluttaisiin muuttaakin.
03/02/2010 11:04 am,
Tuupovaari
Sillä jäävätkö ulkopaikkakuntalaisten eurot Espooseen ei ole suurta merkitystä tässä kontekstissä koska Espoo ei ole mikään itseäinen valtio joka saisi pitää kauppojen yhteisöverot ja liikevaihtoverot itsellään, vaan ne menevät Suomen valtion verokarhun kitaan suoraan. Lommilan markettien työntekijät saattavat tulla ihan mistä tahansa sinne töihin, veikkaan että osa joutuu tulemaan Vihdistä, Kirkkonummelta ja Lohjalta, koska siellä liikkeitä saatetaan joutua sulkea Lommilan takia.
Olen kuitenkin sitä mieltä että Espoon keskuksen vähittäistavarakauppa- ja muita palveluja pitää kehittää, mutta se pitä tehdä itse paikan päällä eikä Lommilassa. Tyhjiä tontteja on vielä nykyisen Entressen vieressä eli tilaa on. Jos liikenneyhteydet autolla ovat huonot niin niitä ptää parantaa. Liikenneyhteydet muulla kuin autolla Lommilaan ovat taas surkeat.
03/02/2010 11:40 am,
RS
Juu. Mutta kun Lommilaan saataisiin 1000 uutta työpaikkaa, niin siinä olisi Espoon keskuksen asukkaille töitä ihan kotinurkalla - myös nuorille palvelualalta. Alueen työttömyysprosentti on korkealla! Lommila rakenteille ja pian espoolaisille paljon uusi työpaikkoja! Myös rakennustöistä.
03/02/2010 12:54 pm,
Mari
Näin Kauniaisissa:
Espoon Nihtisillassa on tavoitteena muuttaa asemakaavaa siten, että se mahdollistaisi päivittäistavarakaupan ja muiden liiketilojen sijoittamisen. Rakennusoikeutta on esitetty 4500 k-m2, josta päivittäistavarakaupalle 2000 k-m2 ja loput 2500 k-m2 muille liiketoiminnoille.
Kauniaisten yhdyskuntalautakunnan lausunto:
Kauniaisten kaupunki pitää suunniteltua päivittäistavarakaupan kokoa liian suurena alueen tarpeisiin nähden. Pienempi enintään 400 m2:n myymälä on aivan riittävä Nihtisillan alueen asukkaiden kaupallisten lähipalvelujen tyydyttämiseen. Suurempi myymälä tarvitsee ostovoimaa alueen ulkopuolelta, myöskin Kauniaisten alueelta, joka heikentää Kauniaisten keskustan palvelujen säilymistä ja kehittämistä. Valtakunnalliset alueiden käyttötavoitteet ohjaavat myös kaupallisten palvelujen kehittämistä keskustoissa, jota asemakaavaehdotus ei esitetyssä muodossa tue.
http://www2.kauniainen.fi/dynasty...cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames
Timo Rauhanen
Espoon ksl:n jäsen (sd)
03/02/2010 1:06 pm,
Timo Rauhanen
Espoossa ei ole pula kaupan tai rakennusalan työpaikoista, jos suhdanteet ylipäänsä ovat myönteisiä. Se että miksi työttömyysprosentti on korkea Espoon keskuksen alueella johtuu ihan muista syistä kuin ettei töitä olisi.
03/02/2010 1:28 pm,
RS
Tuupovaari puhuu asiaa!
Timo Rauhanen: olet oikeassa. Juuri näin. Kauniaisissa halutaan keskittyä omien palvelujen säilymiseen ja kehittämiseen (Kauniaisissa demareiden osuus taitaakin olla pienempi kuin Espoossa).
Miksi Espoon pitäisi tehdä juuri päinvastaisesti ja jarruttaa Espoon keskuksen alueen kehitystä estämällä Lommilan kauppakeskuksen rakentaminen?
03/02/2010 1:58 pm,
Utelias
Ota nimimerkki Utelias kartta käteen niin ymmärrät miksi.
03/02/2010 2:00 pm,
RS
En RS tarvitse karttaa, koska ajan Lommilan vierestä vähintään kaksi kertaa päivässä. Kuten hyvin monet muutkin
03/02/2010 3:58 pm,
Utelias
Timo Rauhanen: Miksiköhän Kauniaisella on vuodesta toiseen suomen alhaisin veroäyri?
04/02/2010 4:01 am,
jenna
Moi kaikille!
Asun aika lähellä lommilaa ja asumiseni helpottuisi kovasti jos lommilaan tulisi pikaisesti palveluja.
Olen eläkkeellä oleva nainen, jolle kulkeminen "lähikauppoihin" tällä hetkellä tuntuu ylitsepääsemättömältä.
Kuljenkin lähes aina taksilla.
Mutta jos lommila toteutuisi voisin kulkea jalan sinne.
Aika hävettävää toimintaa nykypäättäjiltä.
04/02/2010 6:57 am,
Old Lady
Et taida nimim Utelias tuntea Kauniaisten-Kilon maantiedettä. Nihtisilta on nimittäin yhtä kaukana Kauniaisten keskustasta kun mitä Lommila on Espoon keskuksesta. Siksi Kauniainen vastustaa Nihtisillan markettien rakentamista. Ei ole kyse siitä että kaupat halutaan pitää omien kuntarajojen sisällä vaan siitä että kaupat halutaan pitää kävelyteäisyydellä sieltä missä ihmiset asuvat.
Lommilan lähiseudulla asuvien kannattaisi ennemmin patistaa päättäjiä ja kaupan keskusliikkeitä että sinne saataisiin normaalikokoinen lähikauppa eikä hypermarket. Ymmärtääkseni ruokaa saa myös Bembölen Shellistä. Vähän parempi huoltoasema-pikamyymälä olisi oikean kokoinen elintarvikekauppa sille väestöpohjalle.
PK-seudulla on se ongelma että Keskolla ja HOK-Elannolla on väittäiskauppakartelli ja ne menevät aidan yli mistä se on matalin, he haluavat rakentaa vain suuria yksiköitä että heidän itse ei tarvitsisi huolehtia logistiikasta, vaan että ihmiset tulevat autolla pitkiä matkoja kauppaan. Se että Olarin Minimanikin lopettaa aika heppoisiin syihin vedoten johtuu siitä että ne kaksi isoa käyttävät kaikkia saatavilla olevia keinoja kilpailijoiden savustamiseksi pois heidän markkinoiltaan. Ainoa keino minkä kuntapättäjät voivat, ja ovat velvollisiakin asukkaitaan kohtaan tehdä on estää kahta suurta rakentamasta jättimarketteja järjettömiin paikkoihin, että palvelut siellä missä ihmisiä asuu edes säilyisivät.
04/02/2010 8:50 am,
RS
Timo Rauhanen: Miksiköhän Kauniaisella on vuodesta toiseen suomen alhaisin veroäyri?
Saattaapi johtua siitä, että siellä asuu muutama tuhat Suomen suurituloisimpia henkilöitä, joiden tuloista pienmpikin osuus riittää kattamaan Kauniaisten perusinfran. Veroprosentin mataluutta edistää tietysti se, että kalliimmat (esim. kulttuuri) palvelut kustannetaan naapurikuntien toimesta.
Mutta ekonomistin koulutukseni ei riitä ymmärtämään tämän kyvsymyksen ja kotitalouksien päivättäisen elintarvikehuollon yhteyttä. Varmaan valistat minua.
04/02/2010 9:36 am,
Timo Rauhanen
Nimim. RS: Tunnen kyllä maantieteen alueella. Heheh vai niinkö jalot ekologiset arvot ovat Kauniaisissa olleet mielessä……. Uskoisin että osa päättäjistä itsekin käy tällä hetkellä autolla hakemassa ruokansa kauempaa. Niin kaunis ajatus kuin ”kaupat halutaan pitää kävelyetäisyydellä sieltä missä ihmiset asuvat” onkin, käytännössä asiat ovat täysin päinvastaiset. Jos palvelut ovat ”huoltamon pikamyymälä”-tasoa, ihmiset matkaavat autoilla kauemmas hakemaan päivittäistavaransa. Harva tyytyy syömään Shelliltä ostettua HK:n sinistä ja makaronia. Ja hyvä näin, kansanterveydellisesti ajateltuna lopputulos olisi katastrofi. Laaja vihannes- ja hedelmävalikoima edesauttaa ihmisiä pysymään terveinä.! Terveet ihmiset tulevat kunnalle huomattavasti halvemmaksi kuin esim. sokeritautiset ja ylipainoiset! Ja kaikilla on sitä paitsi kivempaa 
Hahahaahah hauska lohkaisu muuten tuo ”Bembölen Shell”, toivon mukaan se oli vitsi
Voin kuvitella 5-henkisen lapsiperheen äidin ostoksilla siellä, heh heheh. Kolmen asiakkaan jälkeen maitohylly ammottaisi jo tyhjyyttään
RS: koettaisit nähdä asia muidenkin kuin itsesi näkövinkkelistä!
04/02/2010 11:19 am,
Utelias
Kauniaisissa on panostettu paljon ostoskeskukseen ja se halutaan pitää elävänä.
Kauniaisten yhdyskuntalautakunnan pöytäkirja on luettavissa tässä ketjussa ylempänä joten voit sen perusteella vetää johtopäätöksiä miksi he eivät halua hypermarkettia Nihtisiltaan.
En minä tarkoittanut että lommilalaisten pitäisi käydä vain Bembölen Shellissä ostoksilla, mutta jos sinne saataisiin ABC-tyyppinen liikennemyymälä, jonka valikoimaan kuuluu myös vihanneksia ym ja se varmaan riittäisi ainakin arkipäivisin tapahtuvia täydennysostoksia varten. Viikonloput ihmiset nyt reissaa muutenkin joten sillä ei ole merkitystä käyvätkö he ostoksilla Sellossa, Omenassa vai Entressessä. Mun puolesta käykööt vaikka Tallinnan Prismassa jos ostosten hinta on tärkein kriteeri kauppaa valitessa.
Jos on valinnut asuinpaikakseen kehäkolmosen ulkopuolen jossa eletään maaseutumaisissa oloissa, niin ei voi vaatia samanlaisia palveluja kuin kehän sisäpuolella. Espoossa saa vapaasti muuttaa kaupunginosasta toiseen, ei ole pakko jumiutua johonkin korpeen.
04/02/2010 12:53 pm,
RS
Suunniteltu lommilan kauppakeskus on kehä 3:n sisäpuolella (ellet ole huomannut) ja rakennetaan nykyisen Fortumin toimipisteen paikalle. Kiinteistö on myyty Keskolle jo vuosia sitten joten lienee turha kuvitella pelkästään mitään liikennemyymälää siihen.
04/02/2010 1:10 pm,
Kaupungin Duunari
Olkoot nippanappa kehän sisäpuolella mutta sen välittömässä läheisyydessä ei ole mitään asutusta. Asiakkaat on tarkoitus haalia 20-30 km säteellä.
Voi voi jos Kesko-parkaa ei onnista nyt. Se lähtee varmaan ovet paukkuen pois koko Espoosta. Perustakoot Kesko sinne vaikka Sotkan tai Kodin Ykkösen tai Volkkari-Audi-liikkeen. Sen liikennemyymälän ei tarvitse rakentaa juuri sinne vaan alueella on muuallakin tilaa. Sellainen moottoritien yli menevä silta-ratkaisu jollainen on Heinolasa tai Hämeenlinnassa varmaan onnistuu.
04/02/2010 1:28 pm,
RS
Nimimerkki RS: ” Viikonloput ihmiset nyt reissaa muutenkin”? Mihinköhän tämä johtopäätös perustuu? Itse en ainakaan reissaa ja eivät kyllä tuttavanikaan. Kovin epäjohdonmukaiselta kuulostaa tekstisi muutenkin; haluat, että päivittäistavarat ostetaan kävelymatkan päästä, mutta toisaalta sinua ei kiinnosta, vaikka ihmiset hakisivat ruokansa Tallinnasta..?
Lisäksi vastustat ”kahta suurta” eli Keskoa ja S-Ryhmää. Kuitenkin isoa ABC-myymälää vastaan sinulla ei ollut mitään….?
Ja Lommila ei tosiaan ole Kehä kolmosen ulkopuolella. Espoon keskuksessa asuminen on mielestäsi ”jumiutumista korpeen”…? Hämmentävä mielipide, täytyy sanoa 
04/02/2010 2:50 pm,
Utelias
RS kirjoitti: "Lommilan lähiseudulla asuvien kannattaisi ennemmin patistaa päättäjiä ja kaupan keskusliikkeitä että sinne saataisiin normaalikokoinen lähikauppa eikä hypermarket. Ymmärtääkseni ruokaa saa myös Bembölen Shellistä. Vähän parempi huoltoasema-pikamyymälä olisi oikean kokoinen elintarvikekauppa sille väestöpohjalle."
Jos oikeasti haluat käydä jossain hemmetin shellin baarissa kauppaostoksillasi, niin siitä vain. Mutta älä edes tule tuollaista ehdottelemaan omilla aivoillaan ajatteleville Espoolasille, hemmetti. Me halutaan hyvät palvelut, piste, ymmärätkö???
04/02/2010 3:39 pm,
Perskuta rallaa
Joo, ja mitäkähän ne ruuat maksaa siellä shellin baarissa verrattuna prismaan, HALOO!!!!!!!!!!!!!!!
Taitaa tuo RS olla aika rikas kun on vara käydä ostamassa kaljat ja muut shellin lähikaupasta, heh.
Noooh, leikki sikseen, kröhöm, koittakaa nyt laittaa tällekin alueelle kunnon palvelut eikä mitään nakkikioskeja niin espoon keskuskin alkaisi taas elävöitymään.
04/02/2010 3:45 pm,
Renba