Kehän tunneloinnin riskit aiotaan punnita

Tältä näyttäisi Keilaniemen tunnelin eteläinen suuaukko joskus tulevaisuudessa, jos kattamissuunnitelma toteutetaan.

Seppo Korkman

Karhusaarentien valo-ohjattu risteys muuttuisi kiertoeritasoliittymäksi, josta olisi katuyhteys Keilaniemeen.

Seppo Korkman

Tältä näyttäisi Keilaniemi etelästä katsottuna, jos Kehä I tunneloitaisiin ja tornit rakennettaisiin.

Seppo Korkman

Espoo aikoo teettää riskianalyysin Kehä I:n tunneloinnin kustannuksista ja rakentamisvaihtoehdoista Keilaniemessä.

– Katsomme läpi, mitä alueen kehittämiselle merkitsisi, jos suunniteltu tiehanke toteutettaisiin vaiheittain tai tynkäversiona, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Martti Merra (kok) lupaa.

Hänen mukaansa selvitykset on tarkoitus saada valmiiksi siihen mennessä, kun tunneloinnin käytännön toteuttamisesta tehdään poliittinen päätös.

Tornikaava ja kehän kattamisen mahdollistava sopimus voidaan Merran mielestä hyväksyä kuitenkin jo toukokuussa.

– Lopulliset päätökset kattamisen aloittamisestahan tehdään vasta myöhemmin.

Kolme vuotta valmisteltu neljän tornitalon rakentamisen mahdollistava asemakaava ja suunnitelma Kehä I:n tunneloinnista oli karahtaa kiville huhtikuun valtuustossa, kun demarit yllättäen vaativat selvityksiä halvemmasta tiesuunnitelmasta ja laskelmia kaupungille mahdollisesti aiheutuvista riskeistä.

– Kyse on äärimmäisen suurista rahasummista. Entä jos kaikki suunnitellut neljä tornitaloa eivät toteudukaan, demarien valtuustoryhmän puheenjohtaja Markku Sistonen perustelee.

Hänen mielestään hintavalle hankkeelle pitää olla myös edullisempi vaihtoehto. Demarit ovat esittäneet lyhyempää siltamaista ratkaisua.

– Kallista kattamista on tarjottu ainoana mahdollisuutena, mutta onko edes tutkittu kevyempiä vaihtoehtoja.

Demarien avattua keskustelun, myös muissa ryhmissä aiemmin lähes yksituumaisesti valmisteltuja suunnitelmia on alettu kyseenalaistaa.

Vihreitä askarruttaa muun muassa se, kuinka suuri riski Keilaniemen tornikaavalla on kaatua valituksiin.

– Entä meluhaitat, jos kattaminen toteutetaan lyhyempänä, ryhmänjohtaja Tiina Elo aprikoi.

Perussuomalaisissa taas jupistaan siitä, että poliitikot ovat päässeet vaikuttamaan hankkeen linjauksiin aivan liian myöhään.

Kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Markku Markkula (kok) muistuttaa, että riittävä meluntorjunta alueella onnistuu vain pitkällä tunnelilla.

– Nyt tehdylle suunnitelmalle ei aidosti ole olemassa toteuttamiskelpoista vaihtoehtoa.

Markkula pitää myös absurdeina epäilyksiä siitä, etteivätkö suunnitellut asuintornit sijaintinsa puolesta houkuttelisi ostajia.

Teknisen toimen johtajan Olavi Loukon mukaan tiehallinto on puolestaan sanellut ehdot tunnelin turvallisuudesta ja eritasoliittymistä.

Kehä tunneliin

Suunnitelman mukaan Kehä I tunneloidaan Keilaniemen kohdalla noin 500 metrin matkalta.

Otasolmun ja Keilaniementien liittymät muutetaan eritasoliittymiksi. Karhusaarentien eritasoliittymää parannetaan.

Nykyisellä kustannustasolla hanke maksaisi noin 120 miljoonaa euroa, jonka kaupunki maksaisi kokonaan.

Kustannukset katetaan maankäyttösopimuksilla, joilla mahdollistetaan neljän asuintornitalon rakentaminen.

Vuotuiset käyttökulut olisivat miljoona euroa.

Valtuusto saa lisäinfoa hankkeista maanantaina.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä