Katsastustilastojen karu saldo: hylkäykset erottavat jyvät akanoista

Trafin, A-Katsastuksen ja saksalaisen Dekran tuoreet katsastustilastot nostavat esiin automerkkien ja -mallien laatuerot ja tyypillisimmät viat.

MOOTTORI SELVITTÄÄ Erot ovat järkyttävän suuria jo nuorissa autoissa.

Trafin, A-Katsastuksen ja saksalaisen Dekran tuoreet katsastustilastot nostavat esiin automerkkien ja -mallien laatuerot ja tyypillisimmät viat. Tilastot avaavat hyödyllisen näkökulman autovalintaa tekevälle, olipa harkinnassa uusi tai käytetty henkilöauto.

Trafin tuoreessa vikatilastossa on huomioitu 2,2 miljoonaa katsastusta vuodelta 2013, eli käytännössä kaikki kotimaiset henkilöautojen määräaikaiskatsastukset. Yleisin syy katsastuksessa hylkäykseen löytyy yleensä jarruista ja etuakselistosta.

Tilastosta ilmenee vuonna 2013 katsastettujen henkilöautojen hylkäysprosentit 10 ikäryhmässä ja kolme yleisintä hylkäyssyytä, mikäli niitä on tilastollisesti riittävä määrä.

Automallien hylkäysprosenttien erot ovat järkyttävän suuria jo nuorissa autoissa. Heikoimmista hylätään viisivuotiaina jopa yli 40 prosenttia. Kolmevuotiaiden hylkäysmäärien erojen suurin syy on epäilemättä automallien laatuerot.

Parhaaksi nousi kolmivuotias Seat Leon hylkäysprosentilla 0,34. Japanilaiset ovat ylivoimaisesti parhaita vanhemmissa 5–13-vuotiaiden autojen ryhmässä. Chrysler-konsernin mallit ovat häntäpäässä nuorimmissa autoissa, Renault on useimmiten peränpitäjänä vanhemmissa ikäryhmissä.

Kehnot ja laadukkaat autot erottuvat katsastustilastossa toisistaan jo kolmivuotiaina.”

A-Katsastus katsasti vuonna 2013 870 000 henkilöautoa, joista joka neljäs hylättiin.

Kehnot ja laadukkaat autot erottuvat katsastustilastossa toisistaan jo kolmivuotiaina: Mazda2, Ford C-Max ja BMW X1 selvisivät puhtain paperein. Toista äärtä oli Dodge Journey, joista joka viides hylättiin.

A-Katsastuksen tilastossa Toyotalla on 2–5 automallia 10 parhaan joukossa kaikissa 13 autojen ikäryhmässä. Toyota ansaitsi kymmenen kärjessä -sijoituksia ylivoimaisesti eniten, huikeat 47 kappaletta, seuraavina Honda (20), Ford (10), Nissan (9), Mitsubishi (6), Subaru ja Volkswagen (5).

Heikoimman kymmenen joukossa 13 ikäryhmässä ovat useimmin Renault (18 kertaa), Fiat (14), Mercedes-Benz (14), Chrysler (12), Citroën (11) Peugeot (10) ja Ford (9). Erot etenkin eurooppalaisten merkkien eri mallien ja vuosimallien välillä ovat järkyttävän suuria.

Sama merkki voi löytyä kymmenen kärjessä ja kymmenen huonointa -listoilta. Tällaisia merkkejä ovat esimerkiksi Ford ja Seat, joiden uusimpia malleja löytyy kärkipäästä ja vanhimpia malleja hänniltä.

A-Katsastuksen vikalistan suuri ansio on se, että mittarilukemat on mainittu.

Ajokilometrimäärä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. Tilastossa on mainittu myös kunkin ikäryhmän keskimääräinen hylkäysprosentti ja mittarilukema. Ne auttavat vertailussa.

Hylkäysprosentit nousevat jyrkästi auton iän myötä. Kolmivuotiaista hylätään keskimäärin 3,6 prosenttia, mutta 16-vuotiaista lähes 40 prosenttia.

Kymmenen vähävikaisimman automallin kärki on saksalaisjuhlaa.”

Dekra 2014 -katsastusraportti seuloo esiin autojen viat 15 miljoonan autokatsastuksen perusteella.

Kymmenen vähävikaisimman automallin kärki on saksalaismerkkien juhlaa.

Mercedes-Benz E-sarja nousi parhaaksi tilaston kaikissa kolmessa autoryhmässä. Audi Q5 oli kakkonen ja Audi A5 kolmas. Tilaston vähävikaisimmat mallit nuorimmassa, alle 50 000 kilometriä ajettujen autojen ryhmässä ovat Mercedes-Benz B-sarja, Volvo S60/V60 ja Mercedes-Benz E-sarja.

Dekran tilastossa on yhdeksän kokoluokkaa, kussakin kolme ajokilometriryhmää, yhteensä 27 kategoriaa.

Saksalaiset automerkit nappasivat voiton 20 ryhmässä 27:stä. Japanilaisten menestys on hiukan hiipumassa. Muista kuin saksalaisista voittoon ylsivät Mazda, Škoda, Volvo ja Renault. Mazda, Škoda ja Renault voittivat kaksi ryhmää, Volvo yhden.

Dekra vertaa vikojen määrää ajokilometreihin, ei auton ikään.

Ei ole siis ihme, että joidenkin katsastustilastojen murheenkryyni, ammattikäytössä suosittu Mersu E-sarja voitti luokkansa kaikissa ikäryhmissä nousten koko tilaston parhaaksi automalliksi.

Suurin yllätys on Renault’n voitto kahdessa ryhmässä. Uusimpien Renault-mallien laadun paraneminen on näkynyt muissakin luotettavuustutkimuksissa.

Dekra jaottelee tulokset kolmeen: alle 50 000, 50 000–100 000 ja 100 000–150 000 kilometriä ajetut autot. Ajokilometrimäärä vuosimallien sijasta lisää tilaston luotettavuutta. Automallit on asetettu ajosuoritteen mukaan samalle viivalle.

Raportin julkaissut Dekra on toiseksi suurin katsastusketju Saksassa.

Trafin, A-Katsastuksen ja Dekran tuoreet tilastot löytyvät täältä.

Written by:

Ota yhteyttä

Aiheesta muualla