Shake your Whiskey Baby – salakapakassa sekoitellaan yhdessä

Trendicocktailien tekoa voi nyt kokeilla kapakassa trendikkäästi myös itse.

Marketta Karjalainen

Vanhanaikaiset kannut kätkevät sisäänsä kylmää vettä. Hämyisessä cocktailbaarissa on vanhanaikainen kalustus.

Marketta Karjalainen

Salakapakkaan astutaan sisään nimettömästä ovesta.

Marketta Karjalainen


Välkkyvät neonvalot eivät kutsu kulkijaa poikkeamaan Torikortteleiden uusimpaan ravintolaan. Ulko-ovessa ei ole nimikylttiä ja ravintolan ikkunat on pimennetty. Sisään pääsee museopuhelinta eteisessä rimputtamalla.

– Tämä on Helsingin julkinen salaisuus. Kun puhelin soi, kurkkaamme luukusta, avaamme oven ja ohjaamme tulijan sisälle. Kapakasta poistutaan tietenkin takapihan kautta, selvittää Son of a Punc Oy:n luova johtaja Michael Grönfors Trillby & Chadwick: Detective Agency -ravintolan toimintatapaa.

Englantilaisesta salakapakasta ideansa ottanut ravintola muodostuu kahdesta hämyisestä huoneesta vanhan talon katutasossa. Toista hallitsee baaritiski viinapullorivistöineen, toisessa istuskellaan vanhanaikaisissa nojatuoleissa pikkupöytien ympärillä. Takkatulen ja kaasuvalon sijaan tunnelmaa luovat lämpökynttilät.

Yhtiön ensimmäinen cocktailbaari Liberty or Death avattiin Erottajalla maaliskuussa 2012. ”Piakkoin” on luvassa vielä kaksi uutta baaria.

Trillby & Chadwickin sisustus vie menneisiin vuosikymmeniin, jonnekin Sherlock Holmesin tunnelmiin, mutta laseissa läikkyvät värikkäät trendijuomat.

Baaritiskin takana häärää parhaimmillaan kolme baarimestaria: Grönfors, Jyri Pylkkänen ja Pekka Välitalo – kaikki vuonna 2011 cocktailkulttuuria Suomessa edistämään perustetun Cocktail Societyn perustajajäseniä.

– Suomessa alkoholi on aikamoinen tabu, mutta me haluamme puhua cocktail-trendeistä, Grönfors vakuuttaa.

Cocktailien asema on vankistunut vauhdilla kymmenen viime vuoden aikana. Kuluttajat ovat rohkaistuneet kokeilemaan uusia makuja ja baarimikkojen ammattitaito on lisääntynyt.

– Matkailu, sosiaalinen media, internet ja persoonalliset baarit, Grönfors listaa syyt cocktail-trendien entistä nopeampaan rantautumiseen maailmalta Suomeen.

Näin syksyllä moni juoma saa potkua marjoista.”

Tänä vuonna esiin ovat nousseet puhtaat maut ja esteettisyys. Niinpä Son of Punch Cocktail Bastardsin julkaisemassa Octococktails -oppaassakin kerrotaan tarkkaan, millaisessa lasissa ja millaisin koristein kukin juoma tulee tarjota.

Lähiruokabuumi on jättänyt jälkensä myös cocktaileihin. Juomat valmistetaan sesongin mukaisista raaka-aineista ja paikallisia tuottajia suosien. Näin syksyllä moni juoma saa potkua marjoista tai vaikkapa omenahillosta. Ginin ja rommin rinnalle cocktaileihin on nyt noussut viski.

Pylkkänen vakuutta viskipohjaisen juoman olevan myös naisten suosiossa. Pitää vain käyttää oikean makuista viskiä.

Salakapakka lupaa palvella myös vähemmän trenditietoista kävijää.

– Kyllä meiltä syntyy vaikka perinteinen ampiainen, Pylkkänen lupaa.

Toisaalta ne, joita cocktailkärpänen on päässyt puraisemaan voivat osallistua maailmalla suosittuun shake along -hetkeen, jossa jokainen osallistuja valmistaa oman juomansa itse cocktail-artistien opastuksella. Nokkelasti jutustelevan ammattilaisen taitavaa työskentelyä läpi muutaman trendijuoman ihasteltuaan saattaa vaikka päästä itse heiluttelemaan drinksuaan hillopurkissa.

– Seuraava trendi , ovat low alcohol -cocktailit, joissa voimakkaat alkoholit väistyvät miedompien ja raikkaampien raaka-aineiden tieltä, ennustavat Trillby & Chadwickin cocktailvelhot.

Taustalla on after work -kulttuurin voimistuminen. Päivän päätteeksi halutaan nauttia hyvä cocktail, muttei välttämättä humaltua.

Trillby & Chadwick (Katariinankatu 3, Helsinki). Avoinna ti–to klo 16–0.30, pe–la 16–1.30.

Written by:

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Viileää ja vihreää - Mojito selättää trenditrinksut