Arkkitehdille Dixi on veistos – mittakaava valtamerialuksesta

Arkkitehti Rainer Mahlamäki on Dixin pääsuunnittelija. Hän on suunnitellut myös muun muassa Suomen luontokeskuksen Haltian Espooseen ja Puolan juutalaisten historiallisen museon Varsovaan. Museosta hän sai arkkitehtuurin ensimmäisen Finlandia-palkinnon 2014.

Armi Suojanen

Kolossaalisen Dixin mittakaava on kuin valtamerialuksessa.

Armi Suojanen

UUDISRAKENNUS Arkkitehti Rainer Mahlamäki kutsui Dixiä aluksi Vantaan sfinksiksi. Dixin avajaisia vietetään torstaiaamuna kello 10.


Tikkurilan toimisto- ja liikekeskuksen Dixin pääsuunnittelija, arkkitehti Rainer Mahlamäki alkoi hahmotella kolossia junamatkalla Helsingistä Ouluun huhtikuussa 2010. Mahlamäki vaihtoi lennon junaan, koska Islannissa purkautui tulivuori.

Kun juna pysähtyi Tikkurilan asemalla, Mahlamäki innostui ja alkoi piirtää hahmotelmia keskuksesta.

– Tässä on valtamerialuksen mittakaava ja tärkeintä on, miltä se näyttää kauas.

Keskuksen työnimenä oli Vantaan Sfinksi.

Rakennuksen ulkopinta on vaaleaa pystysuuntaista metallilevyä.

– Toivon, että tämä näyttäytyy suurena veistoksena eikä rakennuksena, Mahlamäki sanoo.

Suunnittelijalle työ oli vaativa. Tontti on kapea ja pitkä. Lisäksi rakennus on suurelta osaltaan irti maasta, pilareiden varassa.

– Rakennustyyppinä tämä on aika erikoislaatuinen.

Dixin ensimmäinen vaihe avataan torstaiaamuna, mutta Mahlamäki ei ole aivan tyytyväinen. Häntä harmittaa Dixin harmaa päätyseinä, joka näkyy Helsingistä päin tuleville. Se ei ole suunnittelumoka. Seinästä jatkuu etelään päin Dixin kakkosvaihe, jota aletaan rakentaa piakkoin. Toisen vaiheen arvioidaan olevan valmis joulumyyntiin 2016. Silloin rakennuksella on mittaa lähes 500 metriä.

Dixin pääurakoitsija on YIT.

Dixi luottaa
kasvuun

Dixin kauppakeskuksen omistaa Nordic Real Estate Partners, joka uskoo keskuksen vetovoimaan.

Kauppakeskus odottaa vuosittain noin viittä miljoonaa kävijää.

Tikkurilassa ja sen lähiympäristössä on noin 40 000 asukasta.

Asukkaiden lisäksi Tikkurilassa on noin 30 000 työ- ja opiskelupaikkaa.

Kehärata otetaan käyttöön heinäkuussa. Se lisää Tikkurilan aseman matkustajamääriä. Tulevaisuuden matkustajamääräksi arvioidaan 10–15 miljoonaa vuodessa.

Written by:

Armi Suojanen

Ota yhteyttä