Länsimetron hinta kipuaa yli miljardin

Länsimetron rakentaminen on tarkoitus saada päätökseen vuoden 2015 loppuun mennessä. Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkisen arvion mukaan rakentamisaikataulussa pysytään, jos joillain työmailla töitä ruvetaan tekemään kahdessa vuorossa.

Päivi Tuovinen

Länsimetron rakentaminen Ruoholahdesta Matinkylään tulee maksamaan vähintään miljardi euroa.

– Tässä vaiheessa voinee jo työlukuna puhua noin miljardin euron hankkeesta, myöntää Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Ari Konttas (kok).

Espoon kaupungin osuus tulee takausvastuina nousemaan Konttaksen arvion mukaan noin 520 miljoonaan euroon.

Vuonna 2008 tehdyssä hankesuunnitelmassa länsimetron hinnaksi arvioitiin 713,6 miljoonaa euroa.

Hinnan raju pompahtaminen ei espoolaispäättäjiä ilahduta.

– Kustannusarviot tehtiin aikanaan suhteellisen optimistiseksi, Konttas pohtii.

Nyt kuluja on Konttaksen mielestä prässättävä mahdollisimman alas.

– Näin käy kaikessa rakentamisessa Espoossa, huokaa hallituksen varapuheenjohtaja Markku Sistonen (sd).

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkisen mukaan länsimetron virallinen hintalappu on tällä hetkellä 976 miljoonaa euroa.

– Ylimääräisiä menoja matkan varrella on tähän mennessä tullut 80–95 miljoonaa euroa.

Loppuosa hinnannoususta selittyy yleisellä rakennuskustannustason nousulla. Kustannustaso Kokkisen mukaan noussut noin 20 prosenttia.

Lopulliseen hintaan vaikuttavat vielä esimerkiksi Niittykummun metroaseman rakentamiskustannukset, jotka ennen urakkakilpailun päättymistä on arvioitu vähintään 20 miljoonaksi euroksi.

Kustannusten tahallisen alimitoituksen hankesuunnitelmaa tehtäessä Kokkinen kiistää.

– Laskelmat tehtiin sen hetkisen parhaan tietämyksen ja asiantuntemuksen mukaan.

Sen Kokkinen myöntää, että maanalaisten asemien rakentamiskustannuksia arvioitiin alakanttiin.

– Todellisuus osoitti, että maan alla rakentaminen maksaa enemmän.

Ylimääräisiä miljoonia metroasemiin on uponnut tällä hetkellä noin 30 miljoonaa.

Reilun 40 miljoonan ylimääräiset kustannukset ovat aiheuttaneet heikko kallioperä muun muassa Keilaniemessä ja Lauttasaaressa.

– Nyt viime vaiheessa on metrotunnelia jouduttu tukemaan heikon kallioperän takia myös Niittykummun ja urheilupuiston välillä, Kokkinen kertoo.

Metroon liittyvien turvallisuusmääräysten kiristyminen rakentamisen aikana on merkinnyt 20 miljoonan lisäkustannuksia.

– Maksamme ylimääräistä osittain siitä, että länsimetrosta on haluttu tehdä maailman turvallisin metro, Markku Sistonen arvioi.

Metropäätöksistä tehtyjen valitusten vaikutus kustannuksiin on Kokkisen arvion mukaan useampi kymmenen miljoonaa euroa.

Jatkamishalut eivät ole vähentyneet

Espoon haluun jatkaa länsimetroa Matinkylästä Kivenlahteen mahdollisimman nopeasti kasvaneet kustannukset eivät vaikuta.

Espoo odottaa maan hallituksen tekevän kehysriihessä maaliskuussa linjauksen valtion aikataulusta osallistua metron jatkorakentamisen kustannuksiin.

Kaupunginvaltuusto päättää keväällä, jatketaanko metrotunnelien kaivamista länteen saman tien. Vai ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa.

Lähde:kaupunginhallituksen puheenjohtaja Ari Konttas.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä