Jos Suomessa syttyisi metropalo, näin toimittaisiin – katso kuvat

Tulipalo metrojunassa on painajainen 30 metrin syvyydessä kaupungin alla. Helsingissä järjestettiin yöllä pelastusharjoitus maan uumenissa metroasemalla.

Moottori Antti Hentinen

Viimeiset vaunuihin jääneet ovat menettäneet tajunsa, joten uhrit on kannettava pois savun valtaamalta asemalta.

Moottori Antti Hentinen

Tajuton ihminen on haasteellinen kannettava kolmelle pelastajalle.

Moottori Antti Hentinen

Mitä tapahtuu Helsingin Metrossa, jos siellä sytyy tulipalo? Moottorin toimittaja Antti Hentinen seurasi paikan päällä pelastusharjoituksia, jotka järjestettiin Sörnäisissä.

Laaja kuvareportaasi julkaistiin tuoreimmassa Moottorissa.

Kuvitellun onnettomuuden alku ja juuri oli tässä:

"Metrojunan virroitinkaapeliin tulee häiriö Kalasataman asemalla. Valokaari sytyttää tulipalon metrovaunun lattiarakenteissa, joka leviää hetkessä raketeiden läpi matkustamoon. Sörnäisten asemalla metron kuljettaja havaitsee runsaasti savua avattuaan vaunujen ovet. Lähes 300 matkustajaa säntää ulos palavasta metrosta, mutta eivät kaikki."

Ensimmäiset pelastajat ovat arvion mukaan paikalla nopeasti, mutta savun seassa odottavan minuutit ovat pitkiä, Hentinen kuvailee reportaasissaan.

Harjoitus rullaa Hentisen mukaan eteenpäin tasaisen varmasti. Pelastustyön kannalta oleellinen viestiliikenne kuuluu läpi radiopuhelimista.

 Metron yksi vaunu on tulessa ja savun seassa haahuilevia matkustajia ohjataan ripeästi ulos hätäuloskäynnin kautta. Liikkumattomiksi halvaantuneet liukuportaat ovat hikinen haaste raskaissa varusteissa työskenteleville pelastajille. Varusteet on kannettava alas ja heikoimmassa kunnossa olevat matkustajat autettava kädestäpitäen ylös.

Hän kuitenkin muistuttaa, että harjoituksessa käytettävä savu on vaaratonta ja näkyvyys merkittävästi parempi kuin tositilanteessa. Kuumuuden aiheuttama lisähaastekin puuttuu.

Oikea tulipalo saisi aikaan pikimustaa savua, joka veisi näkyvyyden lähes nolliin aseman valoista huolimatta. Silloin eteenpäin hamuillaan tekniikan ja suojavarusteiden avustuksella. Metron rakenteiden lisäksi tositilanteessa paloa ruokkisivat matkustajien jättämät tavarat ja vaatteet. Niiden palokuorma on huomattava.

Karua karumpi muistutus on tämä:

Käytännössä ilmiliekeissä olevan junan sammuttamiseksi ei ole tietyn pisteen jälkeen paljon tehtävissä. Palokaasut, kuumuus ja savu ovat tappava yhdistelmä niille altistuville matkustajille, joten sammuttamisen sijaan prioriteetti painottuu pelastustyössä henkilövahinkojen minimointiin.

Written by:

Sakari Nupponen

Ota yhteyttä

Aiheesta muualla