Metrosotku: Kuskeja palkataan pikavauhtia hätälinjoille – bussiyhtiön jätti-irtisanomista vain muutama kuukausi

Bussiyhtiöt odottavat nyt HSL:n tarjouspyyntöjä hätälinjojen ajamiseksi ensi elokuusta eteenpäin. Transdev-yhtiö on jo sopinut 4 viikon liikennöinistä Matinkylän ja Kampin välillä.

Päivi Tuovinen

Länsimetron aloituksen viivästyminen on tuomassa töitä jopa sadoille bussinkuljettajille.

Bussiyhtiö Transdevin vt. toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo, että pelkästään Transdev on jo sopinut 50 kuljettajan palkkaamisesta ajamaan Matinkylän ja Kampin välistä liikennettä ensi elokuusta eteenpäin.

Palkollisten määrä voi nousta vielä vielä selvästi, sillä HSL tarvitsee nyt lisää busseja hoitamaan poikkeusajan liikennöintiä.

– Sovimme toukokuussa HSL:n kanssa 28 bussin ja 50 kuljettajan tarjoamisesta. Tällä kalustolla ja miehityksellä oli tarkoitus ajaa vain Matinkylän ja Kampin väliä, Sirviö kertoo.

Viime perjantaina tullut tieto länsimetron viivästymisestä muuttaa tilannetta.

– Odotamme nyt HSL:n yhteydenottoja uusien poikkeuslinjojen tarpeesta, Sirviö sanoi maanantaiaamuna.

Transdev joutui alkuvuonna irtisanomaan noin 200 kuljettajaa ja toimihenkilöä Espoon Suomenojan bussivarikoltaan.

Irtisanomisiin jouduttiin, kun yhtiö hävisi kilvan länsimetron liityntäbussilinjojen ajamisesta.

Sirviön mukaan yhtiö voi nyt tarjota työtä irtisanotuille työntekijöille.

HSL kertoi toukokuussa, että se on varautunut länsimetron häiriötilanteisiin 70 bussin kapasiteetilla. Sopimukset bussiyhtiöiden kanssa on tehty neljäksi viikoksi elokuun puolivälistä eteenpäin. Nyt tätä poikkeusaikaa voidaan joutua jatkamaan jopa kuukausilla.

Toukokuussa HSL ei vielä kertonut, mitkä seikat voivat häiriöitä aiheuttaa.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelun osastonjohtaja Tero Anttila totesi, että riskinä ovat "tietyt epävarmuudet ja vielä avoimet asiat, jotka ratkeavat lähellä aloituspäivää".

Esimerkkinä Anttilan mainitsi, että länsimetron asetinlaitteet ovat eri toimittajalta kuin Helsingin puolen metrossa.

Transdevin Pekka Sirviö kertoo, että yhteydenotto HSL:stä häiriötilanteiden varalta järjestettävän bussiliikenteen tuottamiseksi tuli jo huhtikuussa.

– Varsinaisen tarjouspyynnön saimme 11. huhtikuuta. Sitä ennen kävimme alustavia keskustelua. Näin suurien bussi- ja kuljettajamäärien tarjoaminen näin lyhyellä varoitusajalla on iso asia, Sirviö sanoo.

Transdev on iso toimija pk-seudun bussiliikenteessä. Yhtiöllä on viisi varikkoa, joista Espoon ja Vantaan Hakunilan varikkoja ollaan nyt lopettamassa.

Transdev on ollut myös innovatiivinen toimija kokeillessaan ympäristöystävällisiä sähköbusseja Espoon liikenteessä.

Matkustajan silmin nähtynä pk-seudun julkisen liikenteen kehittäminen ei ole viime aikoina näyttänyt kovin tolkulliselta.

Bussiyhtiön johtana Sirviö ei halua kommentoida tilannetta.

– Me ajattelemme tämän niin, että osallistumme HSL:n kilpailutuksiin kerran–kaksi vuodessa, Sirviö toteaa.

Miksi nykyiset linjat eivät voi vain jatkaa?

HSL:n mukaan nykyiset Espoon bussiliikenteen linjat loppuvat elokuussa, vaikka länsimetron aloittaminen uhkaa viivästyä kuukausilla.

Syynä on sopimuksiin kirjattujen optiovuosien umpeutuminen.

Sopimuksissa oli HSL:n mukaan varauduttu peruskauden jälkeen optiovuosilla. Koska länsimetron liikenteen aloitus viivästyi useilla vuosilla, osassa liikennöintisopimuksista myös tämä pidennysvara tulee kokonaan loppuun käytetyksi elokuussa 2016.

Syksyllä 2016 alkavat uudet liikennöintisopimukset kilpailutettiin noin vuosi ennen liikenteen alkua. Tuolloin vaikutti varmalta, että länsimetro aloittaa elokuussa 2016.

HSL:n mukaan sopimukset solmitaan noin 8 kuukautta ennen liikenteen alkua, jotta liikennöitsijöille jää aikaa tehdä tarvittavat kalustohankinnat ja kuljettajarekrytoinnit.

HSL on luvannut, että se ryhtyy suunnittelemaan uutta linjastoa välittömästi. Minkään yksittäisen linjan säilymisestä tai poistumisesta on kuitenkin vielä liian aikaista sanoa.

Written by:

Mikko Välimaa

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsimetron viivästys toi someraivon: "Pitihän tämä arvata – ja kaikki kirosanat päälle"Matkustajat vaativat jo korvauksia länsimetron viivästymisestä ­– "Valitettavasti ei ole mahdollista"Länsimetron alihankkijoiden valvonta petti – "Anteeksiantamaton tilanne"Länsimetron aloitus siirtyy – Espoossa aletaan suunnitella hätäbussilinjastoa