Länsimetron johtoa vaadittiin vaihtoon – "Tämä on täydellinen farssi"

Länsimetro Oy:n hallituksen jäsenet Kimmo Oila (kok.) ja Jyrki KAsvi (vihr.) olivat silminnähden ärtyneitä heikosta tiedonkulusta. "Tieto metroliikenteen viivästymisestä tuli meille täysin puskista."

Seppo Korkman

HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen ja Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo valmistautuvat varsin vakavina valtuuston prässiin.

Seppo Korkman

Olo on vähän kuin pellellä, puuskahti Länsimetro Oy:n hallituksen jäsen Kimmo Oila (kok.) hetki ennen valtuuston maanantaista kokousta, jossa valtuutetut saivat lisää tietoa syistä länsimetron liikennöinnin aloittamisen siirtymisestä.

Aivan yhtä ärtynyt tapahtuneesta oli vihreitä metroyhtiön hallituksessa edustava Jyrki Kasvi.

– Nyt ei kuitenkaan ole aika tehdä hätäisiä päätöksiä, vaan saada riittävästi oikeaa tietoa siitä, missä mennään ja miten tästä edetään Kasvi painotti.

Kireissä puheenvuoroissa hämmästeltiin, miten tilanne tuli yhtiön hallitukselle täysin puskista.

– Taas meni maine, ärähti Seppo Huhta (ps.)

– Pitäisikö yhtiön hallitus vaihtaa, kysyi Hannele Kerola (sd.). Samaa mieltä oli Leena Luhtanen (sd.).

Kurt Byman (ps./sit.) sanoi suoraan: toimitusjohtaja Matti Kokkinen ja länsimetron hallitus on erotettava.

Kokoomuksen Henrik Vuornos patisti selvittämään, voitaisiinko metrolinja Espooseen avata vaiheittain, ensiksi Tapiolaan asti.

Saara Hyrkkö (vihr.) muistutti, että metron rakentaminen jatkuu Matinkylästä eteenpäin.

– Nyt on selvitettävä myös se, ettei jatkorakentamisen yhteydessä tule eteen samanlaisia ongelmia.

Tämä on ollut täydellinen farssi ja (Länsimetro Oy:n) johto täysin hukassa, sivalsi Sanna Lauslahti (kok.)

Antero Laukkasen (kd.) mukaan NCC-rakennusyhtiö esitti jo maaliskuussa epäilynsä siitä, ettei länsimetro valmistu suunnitellussa aikataulussa.

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo lupasi valtuustolle pitävänsä huolen, ettei nyt syntyneen kaltainen tilanne toistu jatkorakentamisen yhteydessä.

HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila vakuutti, että poikkeusjärjestelyjen tavoitteena on, että asiakkaille pyritään tarjoamaan vaihdottomia yhteyksiä Espoosta Kamppiin.

– Täysin siihen tuskin päästään.

Anttilan mukaan HSL pystyy osaltaan ottamaan alun perin suunnitellun liityntälinjaston käyttöön aikaisintaan 15. lokakuuta.

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoi, että asiantuntijoiden varaama aika järjestelmien yhteiskäyttökokeille osoittautui riittämättömäksi.

– Pyrimme nyt nopeasti selvittämään, kauanko kokeiden onnistunut läpivienti kaikilla asemilla vie

Aikataulua Kokkinen ei halunnut tarkentaa.

Yhtenä vaihtoehtona selvitetään myös sitä, että länsimetro avattaisiin vaiheittain, ensiksi Ruoholahdesta Tapiolaan.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä