Näin Siemens varoitti länsimetrosta 7.5.2014 – "Toimii aikaisintaan marraskuussa 2017"

Länsimetron piti kulkea Helsingin Ruoholahdestä Espoon Matinkylään elokuun 2016 puolivälissä. Nyt aloitusta on lykätty vielä tarkemmin määrittelemättömään aikaan.

Arkistokuva

Saksalaisen järjestelmätoimittaja Siemensin varoittelut länsimetron ongelmista ovat nousseet uuteen valoon, kun Länsimetro Oy ja HSL viime perjantaina kertoivat jättimäisen metrohankkeen viivästymisestä.

Siemensin edustajat varoittivat kaksi vuotta sitten, että länsimetro "saadaan liikennöintiin vasta marraskuussa 2017".

Myös osa espoolaisista kuntapoliitikoista epäili suureen ääneen, ettei metroa saada toimintakuntoon elokuuksi 2016.

Siemensin 7.5.2014 antaman lausunnon mukaan länsimetron valmistumista tulevat viivästyttämään automatisoinnin aiheuttamat ongelmat.

Sittemmin edesmennyt Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko sekä Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen tyrmäsivät Siemensin arviot tuoreeltaan.

– Tuota en usko tippaakaan. Tämä tieto kuulostaa tosi kummalliselta verrattuna minun käsitykseeni asiasta, Kokkinen sanoi Helsingin Uutisille, Länsiväylälle ja Vantaan Sanomille samana päivänä.

– Metron tekniset kysymykset on ratkaistu. Minulle jäi käsitys, että vaivan paikkoja ei ole jäänyt, hän jatkoi.

Kokkinen perusteli näkemystään sillä, että automatisoinnin tiellä olleet tekniset ongelmat ovat jo poistuneet päiväjärjestyksestä. Louko arveli puolestaan, että Siemensin levittämän propagandan tarkoituksena oli vedättää automatisointihankkeen hintaa ylöspäin.

Riitelyn taustalla oli tuolloin pahoihin vaikeuksiin ajautunut metron automatisointi, jossa Siemens oli laitetoimittajana. Siemens arvioi, että automatisoinnista oli toteutettu Helsingissä alle 60 prosenttia ja länsimetron osalta vain 16 prosenttia.

Saksalaisille kävi lopulta köpelösti länsimetrohankkeessa, sillä Siemensin sijaan maaliskuussa 2015 länsimetron asetinlaitetoimittajaksi valittiin Ruoholahti–Matinkylä -osuudelle suomalainen Mipro Oy. Valinnasta päätti HKL:n johtokunta ja sen valmisteluun osallistui myös Länsimetro Oy.

Jo aiemmin Siemensin, HKL:n ja Länsimetro Oy:n välit olivat tulehtuneet pahasti automaattimetrourakassa.

Sopimus metron automatisoinnista sanottiin irti alkuvuonna 2015 – vuosien vääntämisen jälkeen.

Tämän vuoden helmikuussa Siemens jätti käräjäoikeuteen haastehakemuksen, jossa se vaatii 175 miljoonan vahingonkorvauksia. HKL ja Länsimetro puolestaan ovat vaatineet Siemensiltä noin 200 miljoonan euron vahingonkorvauksia.

Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoi viime viikonloppuna, että länsimetron viivästyminen johtuu turvallisuuslaitteiden testeissä ilmenneistä ongelmista, joista ei saatu ajoissa tietoa projektin alihankkijoilta.

– Valvonta on pettänyt länsimetron alihankkijoiden suhteen, Kokkinen myönsi.

Siitä, mistä laitteista tai järjestelmistä on tarkkaan ottaen kyse, ei ole kerrottu julkisuuteen. 

Länsimetron liikkumista ja metroasemien toimintaa säätelee yhteensä 52 erilaista järjestelmää.

Hankkeen jättimäisyyttä kuvaa se, että pelkästään suunnittelutyössä on puurtanut tai puurtaa noin 300 työntekijää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Mikko Välimaa

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsimetron alihankkijoiden valvonta petti – "Anteeksiantamaton tilanne"