Länsiväylä selvitti: Länsimetron alihankkijoiden näkemykset vaihtuivat muutamassa päivässä

Matinkylän metroasemalla ajettiin toukokuussa testiajoja. Varsinaista metroliikennettä ei asemalla nähtäne vielä kuukausiin.

Päivi Tuovinen

METRO Kesäkuun lopulla tiedetään, milloin metroasemien 52 eri järjestelmää ovat valmiita yhteistestaukseen.

Länsimetron liikennöinnin alun myöhästyminen varmistui asiantuntijoillekin vain kaksi päivää ennen tiedon julkistusta.

Näin vakuuttavat sekä Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen että metrohankkeen talotekniikasta vastaavan Sweco Oy:n asiantuntijat.

– Liikennöinnin käynnistämiseen liittyviä riskejä on tunnistettu ja poistettu pitkin kevättä, painottaa Sweco Oy:n asiantuntija Timo Hallikainen.

Otaniemessä tehtyjen 52 eri järjestelmän yhteiskäyttötesteissä ilmeni kuitenkin, etteivät kaikki järjestelmät toimi yhteen suunnitellusti.

–  Kesäkuun toisella viikolla selvisi, ettei asemilla tehtäviin järjestelmien yhteiskäyttökokeisiin ole edellytyksiä.

Ongelmien vakavuus näyttää selvinneen Swecon asiantuntijoillekin toukokuun lopun ja kesäkuun 8. päivän välillä.

Vielä toukokuussa Sweco Oy:n asiantuntija Timo Hallikainen ja rakennuttaja Kari-Pekka Kilkki vakuuttivat Länsiväylälle antamassaan haastattelussa hyvin selväsanaisesti, että kaikki tarpeellinen on valmista elokuun 15. päivä.

– Sen on oltava, tiivisti tuolloin Timo Hallikainen.

Länsiväylä pyysi Kilkin ja Hallikaisen näkemystä uudelleen keskiviikkona 15. kesäkuuta.

Aikataulun pettämiseen vaikuttivat monet asiat.

– Järjestelmien viimeistelytyöt ja järjestelmäkohtaiset testit myöhästyivät, Hallikainen tiivisti keskiviikkona..

Tällä hetkellämetroliikenteen alkamisen uuttta ajankohtaa ei tiedetä. Kokkinen ei myöskään lähde mukaan spekulaatiokilpaan päivämäärästä.

– Järjestelmiä tarkastetaan kaikilla kahdeksalla asemalla nyt niin nopeasti kuin mahdollista.

Yksi päivämäärätavoite metrojoukoilla nyt on.

– Kesäkuun lopussa meillä pitäisi olla alustava käsitys siitä, milloin järjestelmien yhteiskäyttökokeet asemilla ovat mahdollisia.

Länsimetro Oy:n toimitusjohtajana toimivaa Kokkista on jo monella suulla vaadittu eroamaan.

– En ole ollenkaan tyytyväinen omaan suoritukseeni. Ehkä minun olisi pitänyt ehtiä olemaan enemmän tuolla tunneleissa seuraamassa töiden etenemistä. Jätän kuitenkin yhtiön (Länsimetro Oy) hallituksen harkittavaksi sen, jatkanko tehtävissäni.

Toistaiseksi Kokkinen sanoo keskittyvänsä siihen, että metroliikenteen aloittamisessa havaitut ongelmat saadaan ratkaistua mahdollisimman pian.

– Ykkösprioriteetti meillä kaikilla on nyt se, että tämä erittäin harmittava liikenteen viivästyminen jäisi mahdollisimman lyhytaikaiseksi.

Lue myös: Nämä 52 eri järjestelmää pitää saada toimimaan

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Näin Siemens varoitti länsimetrosta 7.5.2014 – "Toimii aikaisintaan marraskuussa 2017"Länsimetron johtoa vaadittiin vaihtoon – "Tämä on täydellinen farssi"Länsimetro myöhästyy, kuka on vastuussa? – "Viime kädessä toimitusjohtaja ja yhtiön hallitus"Metrosotku: Kuskeja palkataan pikavauhtia hätälinjoille – bussiyhtiön jätti-irtisanomista vain muutama kuukausi