Länsimetropomo: Töitä tehdään yhä täyttä päätä

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen vakuuttaa, ettei kesän aikana ole ilmennyt uusia ongelmia.

Länsimetro Oy

Länsimetron aloitusajankohta täsmentyy lokakuussa.

– Se oli murheellinen hetki.

Näin tunsi Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen toukokuun lopulla, kun hänelle selvisi, että länsimetro myöhästyy.

– Aalto-yliopiston aseman yhteiskoekäytöstä ei selviydytty eli sitä ei saatu tehtyä. Sen jälkeen käynnistettiin tarkistus kaikilla muillakin asemilla ja aika nopeasti kävi ilmi, että 15. elokuuta tulee liian nopeasti, Kokkinen kertoo.

Yhteiskoekäyttöjen tarkoitus on varmistua siitä, että järjestelmät toimivat yhteen ja että tiedot niiden toiminnasta välittyvät valvomoon Helsingin Herttoniemeen.

Tieto viivästymisestä tuli julkisuuteen vasta perjantaina 10. kesäkuuta.

– Heti kerrottiin, kun siitä tarpeeksi tiedettiin. Tietoa ei pantattu, vaan se piti varmistaa. Tieto myöhästymisestä osoittautui valitettavasti todeksi, Kokkinen vastaa.

Länsimetron myöhästymisen syitä on puitu mediassa paljon. Esimerkiksi Ylen mukaan metroasemilta puuttui vielä heinäkuussa savunpoistoluukkuja.

– Eri asemilla on erilaisia syitä sille, miksi yhteiskoekäyttöjä ei olisi saatu tehtyä niin, että liikenne olisi voitu aloittaa 15. elokuuta, Kokkinen toteaa.

Työt metron valmistumiseksi ovat jatkuneet pitkin kesää, ja Kokkisen mukaan töitä tehdään yhä täyttä päätä.

– Melkein kaikki rakentamistekniset työt ovat jo maalissa useilla asemilla, mutta eivät kaikilla, Kokkinen kertoo.

Hän vakuuttaa, että kesän aikana tehdyissä töissä ei ole tullut ilmi uusia ongelmia.

Tämänhetkisen tiedon mukaan länsimetro voisi ottaa matkustajia kyytiin viimeistään ensi tammikuussa. Tuolloin voisi alkaa niin kutsuttu koeliikenne.

Matkustajille tarkoitetun koeliikenteen aloittamisesta päättää erikseen Helsingin seudun liikenne (HSL). Varsinaisen metroliikenteen ja liityntäbussiliikenteen aloittamisesta HSL päättää sen jälkeen.

Länsimetron aikataulu täsmentyy lokakuussa, kun asemien yhteiskoekäytöstä on saatu riittävästi kokemuksia.

Rakenteilla oleva metron jatke Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu aikaisintaan 2020. Sen valmistuminen ei Kokkisen mukaan ole ainakaan nopeutunut. Jatkeen aikataulu tarkistetaan Kokkisen mukaan sitten, kun louhinnat on saatu päätökseen.

– Kyllä tätä jatketta tietysti tarkemmin vahditaan. Se ei silti tarkoita, että rakentaisimme riskivauhdilla.

Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin omistama yhtiö. Metroyhtiö on ollut kesällä julkisuudessa, koska sen hallitus ei ole halunnut antaa pöytäkirjojaan julkisuuteen eikä Espoon valtuustoryhmille. Pöytäkirjoista esimerkiksi länsimetron viivästyminen olisi voinut käydä ilmi aiemmin, eikä se olisi tullut samalla tavalla yllätyksenä.

Miksi pöytäkirjoja ei saa julkisuuteen metroyhtiöstä?

– Hallituksessa käsitellään asioita, joita ei ole järkeä tuoda esiin kilpailutilanteita ajatellen. Jos siellä arvioidaan tarjouksia ja niihin liittyviä tekijöitä, niin ne ovat toimijoiden kannalta liikesalaisuuden luontoisia asioita, Kokkinen sanoo.

Miksi pöytäkirjoja ei voi salata niiltä osin ja antaa muuten julkisuuteen?

– Hallituksemme on linjannut, että niin ei tehdä. Ei meillä mitään salaista ole täällä muuten, mutta toimijat, jotka ovat meillä töissä, ovat tehneet yhtiön kanssa sopimuksia normaalien yhtiöpelisääntöjen mukaan. Silloin ei ole tapana antaa pöytäkirjoja nähtäväksi.

 

Lue lisää länsimetrosta tänään ilmestyvästä Meidän metro -liitteestä:

www.lansivayla.fi/meidan metro

Written by:

Sirkku Aalto

Ota yhteyttä