Länsimetroa ohjaa Suomessa kehitetty tietokonejärjestelmä – estää inhimilliset virheet

Metron turvallisuutta, liikennöintiä ja tekniikkaa seurataan Herttoniemen valvomon kymmeniltä näytöiltä.

Päivi Tuovinen

Järjestelmän on kehittänyt mikkeliläinen yritys.

Kun länsimetro aloittaa, metrolinjalla suhaa ruuhka-aikaan yhteensä 34 junaa. Miten varmistetaan, että ne liikennöivät aikataulussa eivätkä törmäile toisiinsa?

Vastaus on asetinlaite, joka ei oikeastaan ole laite vaan tietokonejärjestelmä. Järjestelmä valvoo kaikkien metron junien, vaihteiden ja opastimien tilaa. Se ei päästä junia liian lähelle toisiaan tai risteäville raiteille.

– Juna kulkee raiteilla asetinlaitteen asettamaa kulkutietä pitkin. Samaan aikaan asetinlaite asettaa kulkutietä takana tulevalle junalle. Jos edellä oleva juna syystä tai toisesta pysähtyy, asetinlaite pysäyttää myös perässä tulevan, selvittää HKL:n valvomopäällikkö Petri Norrena järjestelmän toimintaa.

Asetinlaitejärjestelmä oli päällä toissa viikolla Vuosaaren ja Itäkeskuksen välillä kahden metrojunan törmätessä toisiinsa yöllä.

–  Tilanteessa oli kuitenkin samaan aikaan monta normaaliliikenteestä poikkeavaa tekijää, kuten ylipitkä juna ja poikkeuksellisia kulkureittejä, sanoo HKL:n turvallisuuspäällikkö Jyri Kaisla.

– Vakuutan edelleen, että normaalissa matkustajaliikenteessä onnettomuus ei olisi mahdollinen, Kaisla sanoo.

Metrojunan kuljettaja seuraa asetinlaitteen antamia ohjeita opastimien välityksellä. Sokeasti asetinlaitteeseen ei voi kuitenkaan luottaa. Myös kuljettajaa tarvitaan.

– Asetinlaite voi näyttää vihreätä valoa asemalla olevalle junalle, mutta kuljettajan on ennen lähtöä kuitenkin katsottava, että matkustajat ovat kyydissä ja ovet ovat kiinni, Norrena sanoo.

Asetinlaite voi antaa myös virheellistä tietoa. Laite ei jätä huomioimatta raiteilla olevaa junaa, mutta voi joskus ilmoittaa, että raiteilla on juna, vaikkei siellä todellisuudessa olekaan.

Asetinlaitteen ansiosta inhimillisiä virheitä ei käytännössä voi sattua.

Asetinlaite puuttuu peliin, jos kuljettaja ajaisi epähuomiossa tai tarkoituksella päin punaista. Raiteilla on opastimien jälkeen pakkopysäytysmagneetit, jotka aktivoituvat opastimen palaessa punaisella.

Jos kuljettaja yrittäisi vahingossa tai tahallaan ajaa päin toista junaa, magneetti pysäyttäisi junan.

Sekä Helsingin että Espoon metroverkko on rakennettu niin, että asetinlaitteen kannalta vuoroväli voisi olla kaksi minuuttia.

Länsimetron myötä tulevaan kahden ja puolen minuutin vuoroväliin päädyttiin, koska matkustajat ja kuljettajat tarvitsevat enemmän aikaa.

Mikä asetinlaite?

Asetinlaite on tietokoneohjattu järjestelmä, joka valvoo junien kulkua. Järjestelmää seurataan ja ohjataan Herttoniemen valvomosta.

Helsingin metrossa on Siemensin asetinlaite. Länsimetron asetinlaitteen toimittaa mikkeliläinen yritys Mipro.

Vuoden 2017 loppuun mennessä myös Helsingin metro siirtyy Mipron asetinlaitteeseen.

Jos asetinlaitteeseen tulee pieni vika, liikennöintiä voidaan jatkaa kommunikoimalla kuljettajan kanssa. Jos järjestelmä pysähtyy täysin, liikenne ei toimi.

Written by:

Minna Airamaa

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsimetropomo: Töitä tehdään yhä täyttä päätäLänsimetrosta jättipaketti – Klikkaa tästä sisään