Metron aivot surraavat suljetussa talossa – pääsy vain harvoilla

Herttoniemen valvomossa tiedetään, jos joku on metrossa pielessä.

Päivi Tuovinen

Päivi Tuovinen

Jos joku menee metroliikenteessä tavalla tai toisella pieleen, se havaitaan valvomossa.

Herttoniemen metroaseman vieressä seisoo iso lasikuutio, jossa työskennellään ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Jos kaikki sujuisi metroliikenteessä aina hyvin ja ilman mitään häiriöitä, koko taloa ja siellä työskenteleviä noin 60 työntekijää ei tarvittaisi. Koska kaikki ei kuitenkaan mene aina ihan putkeen, valvomossa paiskitaan ahkerasti töitä.

– Vikoja saattaa tulla esimerkiksi kalustoon, raiteisiin tai muuhun tekniikkaan. Useimmiten häiriöt johtuvat matkustajista: juostaan ovien väliin tai vedetään ilkivaltaisesti hätäkahvasta, selvittää HKL:n valvomopäällikkö Petri Norrena.

Ikävimpiä tilanteita ovat ne, joissa joku jää metrojunan alle. Tapausten määrä vaihtelee, mutta yleensä niitä on enintään pari vuodessa. Ne ovat Herttoniemen talon työntekijöille raskaita tilanteita.

Esimerkiksi tapahtuma-aseman kameranauhoja joudutaan joskus katsomaan useita kertoja, jotta onnettomuuden kulku selviää.

– Tärkeätä on myös kuljettajan tukeminen. Liikennetyönjohto menee aina kuljettajan tueksi, ja työpäivä päättyy kuljettajan osalta aina siihen, Norrena kertoo.

Vakava uhka olisi myös tulipalo tunnelissa tai vaikea tekninen vika, joka estäisi junaa pääsemästä asemalle. Isoja tunnelipaloja Helsingin metrossa ei ole sattunut.

Tavallisempaa sen sijaan on, että sähköt katkeavat tai junaan tulee vika. Joskus käy niin, että vikaa ei saada korjattua ja matkustajat joudutaan evakuoimaan tunnelin sivussa kulkevaa tasannetta pitkin lähimmälle asemalle. Tätä ei kuitenkaan tapahdu edes vuosittain.

Lähes päivittäin sen sijaan ilmenee pieniä teknisiä vikoja, esimerkiksi ongelmia ovien sulkeutumisessa.

– Nämä kuljettajat pystyvät useimmiten hoitamaan itse. Liikenteen ohjaus seuraa kuitenkin tilannetta ja hidastaa tai pysäyttää tarvittaessa junia muille asemille, Norrena selvittää.

Suljettu talo

Herttoniemen talossa on kolme erillistä valvomoa: liikenteen ohjaus, tekninen valvomo ja turvavalvomo.

Valvomon 60 työntekijän lisäksi taloon ei pääse kovin moni.

Vielä harvemmalla on pääsy yhteensä satojen neliöiden tiloihin, jotka ovat täynnä pelkkää tekniikkaa.

Taloon töihin mielivien taustat selvitetään tarkasti. Jatkossa suunnitellaan, että suojelupoliisi tekee työntekijöiden turvallisuustarkastukset.

Written by:

Minna Airamaa

Ota yhteyttä