Kuvasarja: Länsiterminaali 2:een on käytetty jalkapallokentän verran lasia – tältä siellä nyt näyttää!

Helsingin Sataman viestintäpäällikkö Eeva Hietanen ja projektijohtaja Ari Parviainen odottavat jo terminaalin valmistumista. Terminaalin helmi on koko rakennuksen levyinen terassi.

Päivi Tuovinen

Terminaalin merenpuoleista sivua hallitsee koko rakennuksen levyinen terassi.

Päivi Tuovinen

Ensi keväänä valmistuvassa Länsiterminaali 2:ssa on kaksi aluspaikkaa. Laivoihin astellaan lasisia kävelyputkia pitkin.

Päivi Tuovinen

Terminaalin katto on osin kaareva. Ensi viikolla se saa suojakseen peltikatteen.

Päivi Tuovinen

Lasi ja metalli ovat uuden terminaalin hallitsevimmat elementit.

Päivi Tuovinen

Terminaalin katolta on hienot näkymät. Kerrostalon kokoiset alukset lipuvat ohi silmän korkeudella.

Päivi Tuovinen

Terminaalin katolta siintää rakenteilla oleva Jätkäsaari. – Olemme rakentamisen aikana tehneet yhteistyötä myös alueen asukkaiden kanssa, sanoo Helsingin Sataman viestintäpäällikkö Eeva Hietanen (oik.). Vieressä projektijohtaja Ari Parviainen.

Päivi Tuovinen

LAIVATURISMI  Ensi keväänä valmistuva Länsiterminaali 2 lyhentää risteilijöiden kävelymatkoja terminaalissa merkittävästi, jopa 500 metrillä. Terminaalin rakentaminen on nyt puolessa välissä. Helsingin Uutiset kävi katsomassa, miltä siellä nyt näyttää.

Rakenteilla olevan Länsiterminaali 2:n sisääntuloaulan katto hipoo lähes 20 metrin korkeutta. Vielä tulevan sisäänkäynnin kohdalla on kasallinen hiekkaa. Terminaalin valtavalla katolla työmiehet työskentelevät ankaran tuulen armoilla. Ensi viikolla huopa saa suojakseen peltikatteen.

Reilun puolen vuoden kuluttua risteilymatkustajat astelevat jo pitkin terminaalin käytäviä. Terminaalin on määrä valmistua maaliskuun loppuun mennessä.

– Rakentaminen on ajallaan. Meillä ei ole varaa viivästyksiin, toteaa rakennuttamisesta vastaavan Helsingin Sataman viestintäpäällikkö Eeva Hietanen.

Rakentaminen on nyt puolessa välissä.

Noin 45 miljoonaa euroa maksava terminaali on kuin suuri lasiveistos. Lasia on joka puolella ja sitä on rakennuksessa käytetty yhteensä 6 500 neliötä eli noin yhden jalkapallokentän verran.

– Yksi suunnittelun lähtökohta on ollut, että matkustaja tietää koko ajan, mihin suuntaan on menossa, projektijohtaja Ari Parviainen toteaa keskellä toisessa kerroksessa sijaitsevaa valtavaa odotusaulaa, josta aukeaa ikkunanäkymä lähes jokaiseen ilmansuuntaan.

Odotusaulan yhteyteen on tulossa matkustajia palveleva ravintola sekä ainakin kesäisin terminaalin helmi, merelle avautuva ja koko terminaalin levyinen terassi. Kioskille on varaus sisääntuloaulassa.

Ylhäältä päin katsottuna terminaali muistuttaa vesilentokonetta ilman siipiä: matkustamo sekä ohjaamo ovat keskellä. Koneen ytimestä haarautuu kaksi ponttoonia eli kävelyputkea laivaan.

Matkustajien kannalta yksi suurimmista parannuksista verrattuna vieressä sijaitsevaan vanhaan terminaaliin on pitkiksi koettujen kävelymatkojen lyheneminen.

– Parhaimmillaan matka lyhenee jopa 500 metriä. Se on jo ihan tuntuva matka. Teemme modernia ja toimivaa terminaalia, joka mahdollistaa nykyistä huomattavasti sujuvamman matkustamisen, Parviainen ynnää.

Laivaan kävellään sisääntulon edessä olevan lähtöselvityksen, lipuntarkastusautomaattien, liukuportaiden, odotusaulan ja lyhyen kävelyputken viitoittamaa tietä.

Uusi ja vanha terminaali liitetään toisiinsa matkustajakäytävällä.

– Uusi terminaali mahdollistaa kasvun, joka on jo olemassa, Parviainen jatkaa.

Helsingin Sataman satamissa, Vuosaaressa, Eteläsatamassa ja Länsisatamassa, tehtiin heinäkuussa kaikkien aikojen matkustajaennätys. Kuukausittainen matkustajamäärä nousi ensimmäistä kertaa yli 1,5 miljoonan.

Tammi–heinäkuun yhteenlaskettu matkustajamäärä oli 6,8 miljoonaa. Määrä on 3,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Kasvu perustuu Helsingin Sataman mukaan pääasiassa Tallinnan liikenteen kehitykseen.

Terminaalia on kehuttu myös ympäristöystävälliseksi. Valaistukseen käytettävä energia on mahdollista tuottaa aurinkopaneeleilla.

Lisäksi yksi terminaalin erikoisuuksista on laivojen automaattinen kiinnitysjärjestelmä.

Uuden terminaalin valmistuttua vieressä sijaitseva Länsiterminaali menee lähivuosina remonttiin. Vanhaan varastokiinteistöön perustetun terminaalin kuntotutkimukset ovat alkaneet. Rakennuksen peruskorjaus alkanee 5–10 vuoden sisällä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Jopa viisi miljoonaa matkustajaa

Länsiterminaali 2 avataan vanhan terminaalin läheisyyteen Länsisatamaan ensi keväänä.

Terminaalissa on kaksi aluspaikkaa ja sinne siirtyy Länsiterminaalista "Tallinnan nopea liikenne".

Terminaali palvelee noin 4–5 miljoonaa matkustajaa vuosittain.

Laivalähtöjä on noin kymmenkunta päivittäin.

Laivat voivat jättää satamaan jätevetensä ilmaiseksi puhdistettavaksi. Laitureilla on valmiudet tarjota aluksille maasähköä.

Terminaalin suunnittelusta vastaa Tuomas Silvennoinen/ PES-Arkkitehdit.

Pääurakoitsija on YIT.

Written by:

Sanna Jompero

Ota yhteyttä