”Moni unohtaa, että rahaa pitää tulla asiakkailta” – startup-hypessä unohtuu yrittämisen ydin

Antti Sekki on tutkinut väitöskirjaansa varten aloittavien yritysten menestymistä.

Laurea

NÄKÖKULMA Yrittämisen ainoaksi motiiviksi ei riitä halu työllistää itsensä, väittää aloittavia yrityksiä tutkinut Antti Sekki.

Jotta voit menestyä yrittäjänä, sinulla tulee olla asiakkaita, jotka ostavat yritykseltäsi jotain. Sen luulisi olevan itsestään selvää, mutta ei ole.

– Tänä päivänä moni nuori yrittäjä ajattelee, että haetaan rahaa sijoittajalta. Unohdetaan, että yrityksen raha tulee asiakkailta, muistuttaa alkavan yrityksen menestymisestä väitöskirjan tehnyt Antti Sekki.

Sijoittajiin turvautuminen ei Sekin mukaan ole sinänsä huono, kunhan muistetaan, että rahaa pitää tulla asiakkailta – ennemmin tai myöhemmin.

– Eikä sijoittajien rahaa riitä kuin murto-osalle aloittavia yrittäjiä. Ja rahaa tarvitaan vielä myöhemminkin kasvupyrähdyksiin. Yrityksen auttaminen alkuun ei riitä.

Suomessa on vallalla teknologia- ja startup-hypetys, väittää Sekki. Sen alkujuuret piilevät muutamassa menestystarinassa ja se on tarttunut erityisesti opiskelijoihin.

– Kysyin eräältä opiskelijayrittäjyysaktiivilta, miten he tukevat, jos joku haluaa perustaa kukkakaupan. Minulle vastattiin, että ”se ei ole meidän fokuksessa”.

Vastaus kertoo Sekin mukaan siitä, että Suomessa mennään jo liiaksi teknologia edellä. Perusyrittäjyys on jäänyt varjoon.

Sekki ei lämpene teknologiahypetykselle, eikä myöskään startup-hypetykselle. Hän sanoo suoraan, ettei kaikista ole yrittäjiksi. Yrittäjältä vaaditaan tiettyjä ominaispiirteitä, kuten riskinottokykyä.

Yrittäjyyttä kuitenkin tarjotaan vaihtoehdoksi niin vastavalmistuneille nuorille kuin työttömille työnhakijoille.

– Jotain meni siinä kohtaa pieleen, kun työllisyyspolitiikka sotkettiin elinkeinopolitiikkaan ja niistä vastaavat ministeriöt yhdistettiin.

Yrittäjyys lähtee palavasta halusta ryhtyä yrittäjäksi, ei tarpeesta saada työpaikka, korostaa Sekki.

– Jos yrityksen perustamisen motivaationa on työllistyminen, se ennustaa epäonnistumista. Siitä on paljon tutkimukseen perustuvaa faktaa.

Nykyisin moni yritysidea liittyy tuotteeseen, joka on ”nice to have”, mutta ei välttämätön. Sellaisen tuotteen myyminen vaatii paljon taitoa. Myyjän on luotava tarve tuotteelle ja tuon tarpeen luominen maksaa paljon.

Sekki kuvaa, että esimerkiksi uuden applikaation menestyminen oli muutama vuosi sitten paljon helpompaa kuin nykyisin.

– On laskettu, että keskivertoihminen käyttää noin 15 applikaatiota. Se määrä on jo monella käytössä. Nyt täytyisi keksiä jokin ihan uusi juttu.

Antti Sekki

Tekniikan tohtori.

Tutki väitöskirjassaan alkavan yrityksen menestymistä.

Toimii nykyisin yliopettajana Laurean ammattikorkeakoulussa ja osakkaana Atao Oy:ssä sekä Wesentra Oy:ssä.

Written by:

Tiina Örn

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

220 miljoonaa euroa tarjolla – Tällaisille yrityksille potti meneeUusia yrityksiä perustettiin aiempaa enemmän – lähes joka toinen UudellemaalleYrittäjiksi aikoville työttömille esitetään helpotusta – tälläkö työllisyys nousuun?