Helsinki kampanjoi kitkojen puolesta – "Nastarengaskieltoihin ei olla menossa"

Helsinki aikoo järjestää vielä tämän vuoden aikan kitkarenkaiden valistuskampanjan, jotta nastarenkkaiden käyttö vähenisi.

Anton Soinne

AUTOILU Nastarengaskielto ei toistaiseksi ole Helsingissä suunnitella.

Helsingin aikoo käynnistää tämän vuoden aikana kampanjan kitkarenkaiden käytön lisäämiseksi.

Kitkarenkaiden osuus Helsingissä on tällä hetkellä hieman yli 20 prosenttia. Lähes 80 prosenttia autoilijoista ajaa nastarenkailla.

Rakennusviraston toimistopäällikön Pekka Isoniemen mukaan tavoitteena tulevaisuudessa on, että reilusti yli puolet autoilijoista käyttäisi kitkoja.

– Nastarenkaat synnyttävät hurjan määrän katupölyä, mikä erityisesti kuivina pakkaspäivinä on suurina pitoisuuksina hengitysilmassa. Nokihiukkasten väheneminen parantaisi myös ilmanlaatua.

Rakennusvirasto tulee esittämään kitkarenkaiden käyttöä edistävää toimenpideohjelmaa, joka tuodaan uuden kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäväksi vielä ennen syksyä. Lopullisesti asiasta päättää kaupunginhallitus.

– Tulemme käyttämään ennen kaikkea viestinnän keinoja, kuten luotettavan tutkimustiedon jakamista. Harkinnassa ovat myös mainoskampanjat ja muut vaikutustavat, Isoniemi toteaa.

Helsinki aikoo näyttää mallia. Kaupungin omien autojen alla tulee olemaan nastojen sijaan kitkarenkaat.

Suomeen on haettu esimerkkejä Ruotsista ja Norjasta, jossa Oslon ilmanlaatu on parantunut huomattavasti kitkarenkaiden suosion kasvaessa.

– Heillä oli 90-luvulla huonompi ilmanlaatu kuin meillä. Nyt on parempi.

Göteborgissa on ollut käytössä katukohtaisia nastarengaskieltoja. Kieltoihin ei Isoniemen mukaan olla Helsingissä menossa.

– Välitavoitteen toteutuminen tarkistetaan 3–5 vuoden kuluttua.

Keskustelu nastoista ja kitkoista nousi esille jälleen viime viikolla ympäristökeskuksen katupölyseminaarissa, jossa esiteltiin tutkimustietoa nastarenkaiden haittavaikutuksista terveyteen ja ilmanlaatuun.

Nastojen ja kitkojen välillä on ollut vääntöä vuosia. Muun muassa Maija Anttila (sd.) teki jo kymmenisen vuotta sitten valtuustoaloitteen nastarengaskiellosta Helsinkiin.

– Ilokseni olen huomannut, että asia on noussut jälleen uudestaan keskusteluun.

Anttilan mukaan erityisesti kaupunkialueella pitäisi käyttää kitkarenkaita.

– Nastat rikkovat kadun pintaa. Kadusta nousevat pienhiukkaset ovat huomattavasti vaarallisempia terveydelle kuin ilmansaasteet.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tutkimus: Kitkat vähentäisivät katupölyä

Rakennusvirasto käynnisti vuonna 2011 kaksivuotisen kansallisen NASTA-tutkimusohjelman.

Ohjelman tavoitteena oli tarkastella, onko Helsingissä mahdollista liikenneturvallisuutta heikentämättä parantaa ilmanlaatua ja pienentää katujen ylläpitokustannuksia vähentämällä nastarenkaiden käyttöä.

Yksi keskeisimmistä johtopäätöksistä oli, että kitkojen käytön huomattava kasvu pääkaupunkiseudulla vähentäisi katupölyä ja parantaisi kaupunki-ilmanlaatua merkittävästi.

Katupöly voi aiheuttaa vakavia terveyshaittoja.

Tien päällysteiden uusimiskuluissa saavutettaisiin merkittäviä säästöjä.

Hiljaista asfalttia voitaisiin käyttää useammilla kaduilla.

Written by:

Sanna Jompero

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Poliisi paljastaa: näihin paikkoihin rengasvarkaat iskevät takuuvarmasti – kohta "kausi" taas alkaaEthän vaihda kesärenkaisiin liian aikaisin? – Pääsiäiseksi pohjoiseen matkaavien kannattaa vaihtaa renkaat vasta reissun jälkeenUudet nastarenkaat voivat tappaa – Yle: Nainen kuoli VantaallaPoliisi nastarenkaista: "Emme varmasti vielä sakota"Nastarenkaiden käyttö huonontaa Helsingin ilmanlaatuaNastarenkaat nurkkaan: ”Henkilövahinkoja sadoittain lisää”