Tämä mies on vegaani ja treenaa silti tosissaan – "Urheilijan ei tarvitse syödä lihaa tai maitotuotteita pärjätäkseen"

Urheileva vegaani Jussi Riekki vakuuttaa, ettei lihaksien kasvattamiseen tarvita liharuokaa.

Kaisa-Liisa Ikonen

Kun Jussi Riekki ryhtyi vegaaniksi 2000-luvun alkupuolella, hänen ainoa motiivinsa ruokavaliomuutokseen olivat eläinten oikeudet.

Eettisyys on edelleen tärkein kannustin Riekin veganismille, mutta sen rinnalle on noussut myös kasvisruokavalion terveellisyys ja ympäristönäkökulmat.

Vgeanismin lisäksi Riekki on aina arvostanut liikuntaa.

Hän harrasti aikaisemmin aktiivisesti kamppailulajeja, kuten lukkopainia ja brasilialaista jujutsua, mutta pyöräilyonnettomuudessa sijoiltaan mennyt olkapää on hillinnyt tahtia.

Nykyään hän viihtyy punttisalilla muutaman kerran viikossa, minkä lisäksi hän lenkkeilee.

– Liikunta on mukavaa kehon perushuoltoa. Sen kautta saan purettua energiaani ja kirkastettua ajatuksiani.

Uskotaan, että urheilijan pitää syödä lihaa tai vähintäänkin maitotuotteita pärjätäkseen – siitäkin huolimatta, että faktat kertovat toista.

Vaikka kasvissyönti on viime aikoina kasvattanut huomattavasti suosiotaan, urheileva vegaani on yhä outo ilmestys.

Riekki kuitenkin vakuuttaa, että kasvisten voimallakin jaksaa treenata.

– Tiedemaailmassa kasvisruokavaliota on pidetty urheilijalle sopivana jo vuosia, mutta treeniympyröissä ja ravinto-ohjaamisen piireissä käsitys on usein päinvastainen. Uskotaan, että urheilijan pitää syödä lihaa tai vähintäänkin maitotuotteita pärjätäkseen – siitäkin huolimatta, että faktat kertovat toista, hän toteaa ja jatkaa:

– Loppupeleissä kuitenkin samat lainalaisuudet pätevät kaikille, ruokavaliosta riippumatta. Ruuasta tulee saada riittävästi ravintoaineita sekä energiaa ja sen tulee olla tavoitteiden mukaisesti koostettua. Tämä onnistuu kasvisruokavaliolla siinä missä sekaruokavaliollakin, kunhan tietää, mitä tekee, Riekki summaa.

Jussi Riekki työskentelee liikunta-alalla. Hän on personal training -koulutuksia tarjoavan Trainer4You-yrityksen markkinointiasiantuntija ja sisällöntuottaja.

Työssään Riekki on muun muassa perehtynyt liikkujan kasvisruokavalioon ja kirjoittaa aiheesta yrityksen sivuilla.

Hänellä on myös oma Puoli kiloa päivässä -vegaaniravitsemusblogi ja huhtikuussa Riekiltä ilmestyy kirja Liikkujan kasvisruokavalio.

– Kirjoittaminen on minulle ominainen aktivismin muoto. Kehitän mielelläni työkaluja ihmisille, joita kasvisruokailu kiinnostaa ja jotka haluavat ottaa sen osaksi terveellisiä elämäntapoja. Kirjani on suunnattu etenkin liikunta- ja terveysalan ammattilaisille.

Kirjan keskeinen viesti on selvä: urheilevan kasvissyöjän täytyy oppia hahmottamaan ruokalautasen sisältö uudella tavalla.

– Urheilutaustaiset ihmiset ovat tottuneet ajattelemaan ruokavaliota tietyllä tavalla: lautasella on riisiä hiilihydraattina, kananrinta proteiinina ja oliiviöljyä rasvana. Kun mukaan tuodaan palkokasvit ja muut kasvisproteiinit, niitä onkin vaikea sijoittaa mihinkään selvään kategoriaan. Urheilevan kasvisruokailijan tulee ajatella koko lautasmalli uusiksi, mikä voi aluksi tuntua hämmentävältä.

Kaikki urheilijat eivät kuitenkaan tarvitse proteiinia niin paljon kuin vaikka kehonrakentajat, vaan tarve riippuu täysin lajista ja tavoitteista.

Kaikille sopivaa ravitsemusohjetta ei ole olemassa – kuten ei ole lihaa syövillekään urheilijoille.

– Ravitsemuskeskustelu velloo usein yksittäisten asioiden ympärillä ja nyt vallalla on proteiinibuumi. Kaikki urheilijat eivät kuitenkaan tarvitse proteiinia niin paljon kuin vaikka kehonrakentajat, vaan tarve riippuu täysin lajista ja tavoitteista.

Riekki itse kertoo täydentävänsä monipuolista vegaaniruokavaliotaan D- ja B12-vitamiineilla, kasvispohjaisella omega-3-valmisteella sekä jodilla. Treenitehoja buustatakseen hän nauttii kasvisproteiinipohjaisia juomia ja kreatiinivalmistetta.

– Myös sekasyöjät käyttävät proteiinilisää ja muita lisäravinteita. Ainoastaan B12 on välttämätön vitamiini, jota vegaani ei saa ruokavaliosta, Riekki täsmentää.

Teksti ja kuvat: Kaisa-Liisa Ikonen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Näin paljon huippuluokan Counter Strike -pelaaja lenkkeilee ja käy salilla – "On pakko treenata"Älä treenaa flunssassa – voi johtaa vaaralliseen tulehdukseen