Länsimetropomo mahdollisista vahingonkorvauksista yrittäjille: ”Emme korvaa mielipahaa” 

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi ymmärtää metroliikenteen alkamista odottavien yrittäjien ärtymyksen. Vahingonkorvauksien maksamiseen metroyhtiö ei kuitenkaan ole varautumassa.

Seppo Korkman

Länsimetro Oy on saanut muun muassa yrittäjiltä rajua kritiikkiä huonosta tiedottamisesta.

Viimeksi asian nosti esiin Keskon hallituksen jäsen ja K-Citymarket Ison Omenan Matinkylässä omistava Toni Pokela. (LV 10.5.) joka ihmetteli, miksei metron myöhästymisen takia jopa kymmenien tuhansien taloudellisia tappioita kärsineitä yrittäjiä on informoitu paremmin ja ajoissa metron vastoinkäymisistä.

– Ymmärrän täysin yrittäjien ärtymyksen. Meidän tiedotuslinjamme on kuitenkin kertoa asiat kaikille osapuolille mahdollisimman avoimesti ja samanaikaisesti, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi vastaa kritiikkiin.

Hänen mukaansa Länsimetron toimistoon voi myös aina ottaa yhteyttä ja saada haluamaansa tietoa.

Metrojohtaja suhtautuu rauhallisesti myös puheisiin mahdollisista yrittäjien suunnittelemista vahingonkorvauskanteista metroyhtiötä vastaan.

– Meillä ei ole olemassa suoria, korvauksiin velvoittavia sopimuksia yksittäisten metroasemilla toimivien yrittäjien kanssa. Emme ole velvollisia korvaamaan myöskään mýöhästymisen mahdollisesti aiheuttamaa mielipahaa.

Länsimetron ensimmäisen vaiheen rakentaminen on tähän mennessä poikinut metroyhtiön ja urakoitsijoiden välille kolme riitajuttua, joista kahta käsitellään käräjillä.

– Kun kyse on näin massiivisesta hankkeesta, voi riitajuttujen määrää pitää jopa pienenä, Saksi aprikoi.

Rakennesuunnittelua koskeneen riidan A-Insinöörien kanssa metroyhtiö on sopinut. Mahdollisia korvaussummia Saksi ei sopimussalaisuuteen vedoten kerro.

– Sopimus oli molempia osapuolia tyydyttävä.

Yhtä vaitonainen hän on Destian ja Länsimetro Oy:n välisestä riidasta, jota puidaan parasta aikaa käräjäoikeudessa. Kiista koskee Lauttasaari–Keilaniemi -rataosuuden rakentamista.

– En voi tarkemmin kommentoida oikeuskäsittelyssä olevaa asiaa. Korvaussummat joista puhutaan, ovat kuitenkin pienempiä kuin käräjäoikeuden jo tekemässä YIT-päätöksessä, Saksi muotoilee.

Huhtikuun lopulla Espoon käräjäoikeus antoi tuomionsa YIT:n ja Länsimetro Oy:n välisessä kiistassa. YIT:n yli kuuden miljoonan korvausvaatimus kaatui. Mikäli tuomio saa lainvoiman, joutuu Länsimetro Oy kuitenkin maksumieheksi, sillä sen pitää maksaa YIT:lle maksamatta jätettyjä laskueriä 1,7 miljoonaa euroa. Kun summasta vähennetään YIT:n maksettavaksi tuomitut viivästys- ja ylilouhintakorvaukset sekä oikeudenkäyntikulut, on Länsimetron maksettavaksi tuleva loppulasku 420 000 euroa.

– Muita erimielisyyksiä urakoitsijoiden kanssa ei ykkösvaiheen osalta ole näköpiirissä, Saksi muistuttaa.

Hän myöntää, että urakoiden taloudelliset loppuselvitykset ovat osittain vielä kesken.

– Aina on mahdollista, että esiin nousee vielä jotain, Saksi huomauttaa.

Länsimetron ensimmäisen vaiheen arvioituun 1 186 miljoonan euron loppuhintaan tiedossa olevat erimielisyydet urakoitsijoiden kanssa eivät Saksin mukaan vaikuta.

Länsimetro Oy:n hallitus on vedonnut nimenomaan meneillään oleviin oikeudenkäynteihin päättäessään salata metron rakentamisen aikataulun ja kustannusten rajun kasvun syistä tehdyn selvityksen yhteenvedon.

– Yhtiö on toiminut asiassa varmaan kuten pitääkin. Itse en noita salattuja selvityksiä ole nähnyt, joten en voi niitä enempää kommentoida.

Yhteenveto on luvattu julkistaa, kun riidat urakoitsijoiden kanssa on käyty läpi.

– Se saattaa tapahtua piankin, tai venyä vuosia, mikäli oikeuden ratkaisuista valitetaan, Saksi muistuttaa.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Kesko-pomolta rajua kritiikkiä Länsimetrolle: "Olemme joutuneet lukemaan kaiken lehdistä, yhtiössä toimittu juuri niin kuin ei pidä"Länsimetropomojen vastuuvapaudesta kiistellään Espoossa – vihreät ja perussuomalaiset samassa rintamassa"Tarkastusten takia metro ei enää viivästy" – Metroyhtiö lupaa seuraavan aikatauluarvion kesäkuun lopussa