Riksakyytiä tarjotaan nyt Helsingissä – Mannerheim ja Kekkonenkin komistavat värikkäitä menopelejä

Bangladeshista Suomeen muuttaneet Sultan Islam ja Nayan Shekh Hanif Sarowar ovat maamme ensimmäiset riksakuskit. – Riksojen toiminta alkoi Helsingissä torstaina.

Jari Pietiläinen

Torstaista alkaen Helsingin keskustassa on voinut loikata riksapolkupyörän kyytiin. Kyseessä ei ole mikään jäljitelmäilmiö, vaan pyörät on tehty Bangladeshissa – ja jopa kuljettajat ovat lähtöisin Aasiasta.

Ensimmäisenä pyöräilypäivinä Indian Rickshaw Oy:n kuljettajat Sultan Islam ja Nayan Shekh Hanif Sarowar ovat valmiina kyydittämään riksakyydistä kiinnostuneita Rautatientorilta Kaisaniemenpuistoon ja takaisin.

Idea riksojen tuomiseen Suomeen syttyi helsinkiläisen Pekka Anttosen mielessä.

– Vaimoni on kotoisin Pakistanista, ja olen jo pitkään halunnut auttaa Suomeen tulleita pakolaisia, turvapaikanhakijoita ja muita maahanmuuttajia työllistymään, Anttonen kertoo.

Työllistämisen lisäksi hän pyrkii myös muuttamaan pyörää kuljettavien ajattelutapaa.

Kiinnostaako kyyti Suomi-tuunatun riksan kyydissä? Yhteen riksaan on taiteiltu muun muassa Mannerheimin ja Tarja Halosen kuvat. (Kuva: Jari Pietiläinen)

– Esimerkiksi Intiassa ja Bangladeshissa riksakuskit ovat sikäläisten mielestä kaikkein alinta joukkoa koko yhteiskunnassa. Haluan muistuttaa näille kuljettajille, että Suomessa on toinen: meillä arvostetaan keitä tahansa työtä tekeviä, kunhan he ovat ahkeria ja maksavat veronsa, Anttonen kertoo.

Kaikilla kuljettajilla on työluvat kunnossa. He saavat provisiopohjaista palkkaa kyytimäärän mukaisesti.

Riksoina käytetään aitoja, Bangladeshista laivarahtina tulleita polkupyöriä. Anttosen pyynnöstä pyöränvalmistajat ovat tuunanneet kaikki pyörät erilaisiksi – yhden pyörän takaosassa komeilevat jopa Suomen neljän presidentin kuvat sekä kopio Eero Järnefeltin maalauksesta Raatajat rahanalaiset.

Myöhemmin kesällä riksoilla on useita erilaisia reittejä."

– Kuljettajat eivät välttämättä osaa suomea, mutta yksi tämän työn tarkoituksista on se, että heidän kielitaitonsa kasvaa työn myötä, Anttonen suunnittelee.

Nyt polkupyöriä on kaksi, mutta myöhemmin kesällä niiden lukumäärää lisätään. Myös reittivalikoima kasvaa.

– Kaisaniemen reitin lisäksi voi jatkossa valita kaksi muutakin kaupunkireittiä sekä seitsemän kilometrin mittaisen merenrantareitin.

– Matkalla voi kuunnella vaikkapa intialaista musiikkia, sillä riksan kuomussa on pienet kaiuttimet, Anttonen kertoo.

Kyyti stadilaisriksan matkassa maksaa matkan pituudesta riippuen 15–20 euroa.

Lisätietoja riksakyydeistä Helsingissä saa tämän linkin takaa.

Suomen ensimmäisistä riksoista ei totisesti värikkyyttä puutu. Temppelit ja intialaiset merkkihenkilöt komeilevat riksojen varusteissa. (Kuva: Jari Pietiläinen) 

Written by:

Jari Pietiläinen

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Polkupyöräriksat tulevat Suomeen – tämä mies uskoo mahdollisuuksiin