Länsimetron konsulttiyhtiö jätettiin ulos raidejokerista

Raidejokerin vaunut tulevat olemaan uusia Artic XL -vaunuja.

HKL

Raidejokerin johtoryhmä esittää projektin suunnittelijaksi ryhmittymää VR Track Oy, Sito Oy ja Ramboll Finland Oy. Esitettävän suunnittelijaosapuolen jättämä tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.

Suunnittelijaksi oli ehdolla kolme ryhmittymää, joista yhdessä oli mukana myös länsimetrosta tutuksi tullut Sweco Oy.

Raidejokerin urakoitsijasta puolestaan on käynnistymässä tarjouskilpailu, johon johtoryhmä päätti esittää kaikkia neljää osallistumisilmoituksen jättänyttä ehdokasta.

Valinta edellyttää vielä molempien kaupunkien eli Espoon ja Helsingin erillisiä päätöksiä. Päätökset ehdokkaista tekevät HKL:n toimitusjohtaja ja Espoon teknisen toimen johtaja. Neljästä ehdokkaasta valitaan syksyllä urakoitsija toteuttamaan raidejokerilinjan rakentamista.

Raidejokeri toteutetaan allianssimallilla. Siinä tilaaja, suunnittelija ja urakoitsija integroidaan yhdeksi yhteiseksi organisaatioksi. Kaikkien sopimusosapuolten on noudatettava toiminnassaan avoimuutta ja pyrittävä yhteistyöhön siten, että kaikki voittavat tai häviävät yhdessä.

Linja tulee korvamaan nykyisen runkobussilinjan, 550:n, joka on Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja. Aloitusta on luvattu 2020-luvun alkupuolelle.

Lisää aiheesta: Tältä näyttää Helsingin ja Espoon uusi XL-pikaratikka

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Kaisa Paastela

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsimetron konsulttiyhtiö hakee mukaan rakentamaan raidejokeriaTältä näyttää Helsingin ja Espoon uusi XL-pikaratikka – paikkoja yli 250 matkustajalle