Älä lankea tähän! Kielivirhe paljastaa uuden Nordea-huijauksen – "Taas yksi aalto liikkeellä"

Nordea varoitti huijausviesteistä viime viikolla. Kuvakaappaus toimitukseen maanantaina tulleesta huijausviestistä.

Kuvakaappaus

Nordean nimissä lähetetään jälleen huijausviestejä. Toimitukseen maanantaina aamulla tulleessa sähköpostiviestissä väitetään, että pankki tekisi päivityksiä kaikkien asiakkaiden tileille.

Viestin mukaan päivitys pitäisi tehdä viipymättä. Mikäli päivitystä ei tekisi, tilin käyttö verkkopankissa voitaisiin viestin mukaan katkaista.

Viestissä on huijausviesteille tyypilliseen tapaan linkki, jonka väitetään vievän verkkopankin päivitykseen. Viestissä on jopa yllättävän vähän kieli- ja kirjoitusvirheitä, mutta esimerkiksi verkkoturvallisuusosasto on kirjoitettu väärin muotoon verkko-turvallisuusosasto.

Tiedottaja Marko Mettenranta Nordean viestinnästä kertoo, että huijausviestejä on liikkeellä lähes koko ajan.

– Nyt on näköjään taas yksi aalto liikkeellä, Mettenranta toteaa.

Nordea varoitti huijausviesteistä ja haittaohjelmista tiedotteessaan viime viikolla. Pankin mukaan huijausviesteissä mainitaan usein päivitys, turvallisuusuhka tai tekninen vika, joka edellyttää toimenpiteitä.

Huijausviestien ja soittojen tavoitteena on saada asiakkaiden pankkitunnukset tai maksukorttitiedot.

– Mikäli saat viestin, jossa sinulta yritetään urkkia pankkitunnuksia tai maksukortin numeroja, sinun kannattaa poistaa viesti. Älä avaa viestissä olevia linkkejä tai liitteitä, Nordea ohjeistaa.

Jos kuitenkin epäilee antaneensa verkkopankkitunnuksia tai maksukorttitietoja huijarille, on syytä ottaa välittömästi yhteyttä pankin asiakaspalveluun.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Ohjeita turvalliseen verkkokäyttäytymiseen

Huolehdi oman tietokoneen, puhelimen ja tabletin tietoturvasta ja pidä ne ajan tasalla. Muista päivittää myös sovellukset ja ohjelmat.

Käytä verkkopankkia vain turvallisella nettiyhteydellä äläkä avaa verkkopankkia sähköpostilinkin kautta. Kirjoita pankin osoite itse selaimen osoitekenttään, muista myös kirjautua ulos verkkopankista äläkä tallenna verkkopankin käyttäjätunnuksia selaimen muistiin.

Sulje istunto, jos verkkopankissa on uusi ja outo sivu etkä pääse katsomaan tilitapahtumia tai tekemään maksuja. Ota yhteyttä Nordean 24/7 asiakaspalveluun 0200 3000.

Anna vahvistustunnus vain silloin, kun olet itse tehnyt maksun tai maksuja.

Tarkista huolellisesti pankista saamasi maksunvahvistuksen tekstiviesti.

Muista, että pankkitunnukset ja maksukortin PIN ovat henkilökohtaisia, eikä niitä saa luovuttaa toiselle henkilölle.

Pankki ei koskaan kysy puhelimitse tai sähköpostitse asiakkaiden pankkitunnuksia tai maksukorttien PIN-numeroita, koska pankilla on jo valmiiksi tiedossa kaikki maksuvälineisiin liittyvät tiedot.

Säilytä maksukortti ja PIN erillään ja verkkopankin käyttäjätunnus turvallisessa paikassa

Ostaessasi verkkokaupoista ole huolellinen kaupan valinnassa ja tarkasta esimerkiksi sivun kieliasu ja ovatko hinnat linjassa tuotteiden arvon kanssa.

Lähde: Nordea

Written by:

Sirkku Aalto

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Osuuspankin nimissä kiertää taas huijaus – älä lankea tähän "tietoturvapäivitykseen"