Raideasiantuntija ei pidä lakkoilijoiden väitteitä uskottavina – "Pelko, että osa häviää ja osa voittaa"

Junaliikenne pysähtyi maanantaina kello 18.

Don Lehtinen

Veturimiesten liiton ja muiden kuljetusalan liittojen väite Suomen rautatiejärjestelmän romuttumisesta uuden rautatieliikenteen kilpailumallin myötä ei ole uskottava, sanoo Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen lehtori Markus Pöllänen.

Veturimiesten liitto ilmoitti torstaina keskeyttävänsä kaiken junaliikenteen maanantaina kello 18 ja junaliikenteen jatkuvan vasta keskiviikkona. Liitto pelkää muun muassa hallituksen "tuhoavan Suomen kansallisomaisuutta" keskiviikkona 9. elokuuta julkistamallaan päätöksellä avata rautateiden henkilöliikenne kilpailutukselle.

– En allekirjoita tätä. Päätös ei tähtää romuttamiseen, päinvastoin siinä tavoitellaan junamatkustuksen voimakasta kasvua. Aina kun tulee uudistuksia, on pelko, että osa häviää ja osa voittaa, Pöllänen sanoo.

Kilpailutuksen ehdot selviävät vasta myöhemmin syksyllä.

– Ottaen huomioon, että työryhmien työ on vasta käynnistymässä, junaliikenteen keskeyttäminen on voimakas toimenpide, Pöllänen summaa.

Kilpailutuksen avaamispäätöksestä huolimatta uusien toimijoiden saapuminen Suomeen on vielä monen vuoden päässä. Etelä-Suomessa taajamajunaliikenne on tarkoitus avata kilpailulle 2020-luvun alussa, koko Suomessa vuoteen 2026 mennessä.

Pöllänen uskoo, että mielenilmauksen keskiössä olevat junankuljettajat pääsevät jatkamaan työtään samoilla ehdoilla pitkälle tulevaisuuteen. Liikkeenluovutuksessa työntekijät siirtyvät uuteen yhtiöön niin sanottuina vanhoina työntekijöinä eli samoilla työehdoilla. Kuljettajat ovat 9 kuukauden koulutuksensa kestoon nähden hyvin palkattuja: lisineen kuukausipalkkojen on arvioitu olevan keskimäärin noin 4 000 euroa.

155-vuotias VR on ehtinyt myös varautua raideliikenteen avaamiseen jo kaksi vuosikymmentä, joten sillä on tuleviin kilpailijoihinsa nähden reilusti kaulaa. VR:n mukaan kilpailuun valmistautuminen on ollut konsernin kehityshankkeiden lähtökohta vuodesta 2009.

– Oletuksena on, että VR säilyy selvästi suurimpana. Esimerkiksi Ruotsissa SJ on pystynyt säilyttämään asemansa vahvana kilpailussa, Pöllänen kertoo.

Ruotsin raideliikenteeseen on tullut kilpailua muun muassa Kiinasta. Pöllänen uskoo kiinalaisten sijoittajien sekä suurten eurooppalaisten junayhtiöiden olevan kiinnostuneita Suomen raiteista. Suomessa Onnibus on ilmoittanut avoimesti kiinnostuksestaan.

Tavarajunaliikenne avattiin kilpailulle jo kymmenen vuotta sitten, mutta VR ei ole saanut varteenotettavaa kilpailua. Ehdotetussa henkilöliikenteen kilpailumallissa kilpailijoiden tulo markkinoille on huomattavasti nopeampaa, sillä uusi valtion kalustoyhtiö vuokraisi kalustoa myös muille yhtiöille. Suomen raiteille tarvitaan kalusto, jossa on tavallista eurooppalaista leveämpi raideleveys.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Don Lehtinen

Ota yhteyttä