Veturimiesten lakkokenraali uskoo: Bernerin suunnitelma iskisi vähäliikenteisille osuuksille – junakalusto ei riitä

Liiton mukaan työpaikat uhkaavat siirtyä maakunnista suurempiin keskuksiin, mikäli hallituksen kilpailukaavailut toteutuvat.

Jussi Vehkasalo/Arkisto

Mielenilmauksena koko Suomen junaliikenteen pysäyttänyt Veturimiesten liitto on aiemmin ilmaissut, ettei mielenilmauksen tarkoituksena ole taistella palkkojen puolesta, mutta työpaikkojen tilanne on toinen. Liiton puheenjohtaja Tero Palomäen mukaan työpaikkojen säilyttäminen on yksi mielenilmauksen syistä. Aiemmin liitto on keskittynyt ulostuloissaan pääasiassa kritisoimaan hallituksen kaavailemaa kilpailumallia ja väittämään, että uusi malli "tuhoaa kansallisomaisuutta".

– Emme tee tätä ilkeyttämme, vaan olemme oikeasti huolissamme tilanteesta ja omista työpaikoistamme. Olisikin olemassa jokin toinen tapa, Palomäki päivittelee.

Palomäki uskoo, että nyt ehdotettu kilpailumalli johtaisi tilanteeseen, jossa suurten paikkakuntien ulkopuolinen liikenne vähenee selvästi. Tämä johtaisi työpaikkojen keskittymiseen suuriin keskuksiin, mikä ei olisi liitolle mieleen.

Myös Palvelualojen ammattiliitto PAM on kertonut olevansa huolissaan kuljettajien työpaikoista, mutta myös palkoista ja työehdoista. PAM on ilmoittanut myös tukevansa työtaistelua.

Koska VR:llä on nyt hallussaan kalusto, työntekijät ja huoltotoiminta, se voi suunnitella liikenteen hyvin tarkasti. Kun raideliikenne avataan kilpailulle, nämä synergiaedut uhkaavat kadota. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi kaluston käyttöasteen pienentymistä ja kuljettajien siirtämisen vaikeutumista. Sama kuljettaja ei enää voisi ajaa yhteen suuntaan henkilöliikennejunalla ja takaisin tavarajunalla.

Palomäki uskoo, että kalustotarpeiden täyttäminen tällä hetkellä Suomessa olevalla kalustolla johtaisi siihen, että Etelä-Suomen suosituilta reiteiltä jouduttaisiin ottamaan kalustoa vähemmän suosituille reiteille.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on vakuuttanut, että vähäliikenteisiä osuuksiakin palveltaisiin jatkossa. Tämä taattaisiin myymällä yksityisille junayhtiöille palvelusopimuspaketteja, jotka sitoisivat ne ajamaan myös huonosti kannattavia osuuksia.

Kilpailulle avaaminen tarkoittaakin lähes varmasti lisää kalustohankintoja. VR on tilannut 80 uutta sähköveturia vuonna 2013. Veturien on määrä olla toimitettuna vuoteen 2026 mennessä. Samalle vuodelle on kaavailtu kilpailumallin valmistumista.

– Toisin sanoen hallituksen päätöksellä kilpailija saa VR:n maksamat, ja juuri kun kilpailutus kattaa koko rataverkon, upouudet miljoonaveturit käyttöönsä kilpailussa VR:ää vastaan, Veturimiesten liiton Riihimäen osasto ry:n puheenjohtaja Matti Könnönen kertoo Etelä-Suomen Sanomien mielipidepalstalla.

Palomäen mukaan monen mielestä Veturimiesten liiton mielenilmaus ja rautateiden pysäyttäminen on väärin, mutta moni on myös antanut ymmärrystä liitolle. Veturimiesten kenttä on kannassaan yhtenäinen, Palomäki vakuuttaa.

– Harmittaa, että tällaista joudutaan tekemään. Jos oltaisiin haluttu sulkea koko Suomi, oltaisiin tehty se toisella tapaa, Palomäki sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Don Lehtinen

Ota yhteyttä