Suomen erikoinen raideleveys ei estä eurooppalaisten jättijunayhtiöiden tuloa – "Niillä on enemmän rahaa kuin Suomen valtiolla"

Suomessa on käytössä harvinainen 1524 millimetrin raideleveys.

Jussi Vehkasalo

Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäen mukaan Suomen muusta Euroopasta poikkeava raideleveys ei suojele Suomea rautateiden jättiyhtiöiltä, jos ja kun Suomen rautatiet avataan kilpailulle 2020-luvulla.

– Raideleveyden tuomaa suojaa on liioiteltu, Palomäki selittää.

VR tulee todennäköisesti saamaan kilpailua suurista eurooppalaisista rautatieyhtiöistä, kuten Deutsche Bahnista. Idästä kilpailijaksi voi ryhtyä esimerkiksi Venäjän rautatiet eli RŽD. Myös kiinalaiset sijoitusyhtiöt voivat arvion mukaan tulla mukaan Suomen rautatieliikenteen kilpailuun.

– Toimijat ovat sellaisia, joilla on enemmän rahaa kuin Suomen valtiolla, Palomäki sanoo.

Suomessa on käytössä tavallista eurooppalaista 1 435 millimetrin raideleveyttä leveämpi 1 524 millimetriä leveä raideleveys. Sama on käytössä Venäjällä, joten venäläinen kalusto voisi ajaa suoraan Suomen rautateille.

Eurooppalaisille suurtoimijoille on puolestaan mahdollista tilata lisää kalustoa samoilta toimittajilta kuin VR on aiemmin tilannut. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä käytössä olevat Flirt-junat ovat valmistettu Sveitsissä.

– Käytettyä kalustoa ei saatavilla ole, mutta eihän kukaan enää mene vanhaan bussiinkaan, Palomäki sanoo.

Hallituksen suunnitelmassa VR jaetaan kolmeen osaan kalusto-, kiinteistö- ja kunnossapitoyhtiöiksi. Kalustoyhtiöstä vuokrataan kalustoa kaikille raideliikenneyhtiöille tasapuolisesti. Veturimiesten liitto on varoittanut aiemmin, että nykyinen kalustomäärä ei riitä uudessa kilpailumallissa.

Lue myös: Lauri Ihalainen jyrähtää VR:n pilkkomissuunnitelmasta

Written by:

Don Lehtinen

Ota yhteyttä