"Kilpailua käydään henkilöstön työsuhteiden ehdoilla" – Lauri Ihalainen jyrähtää VR:n pilkkomisesta

Lauri Ihalainen

Johanna Erjonsalo

Kansanedustajan, entisen työministerin Lauri Ihalaisen (sd.) mukaan hallituksen suunnitelmat avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle ja VR:n pilkkominen kolmeen valtion omistamaan ja VR-konsernista irrotettavaan yhtiöön on herättänyt perustellusti kritiikkiä.

VR:n hallintoneuvostoon kuuluvan Ihalaisen mukaan hallituksen esitys jättää huolestuttavan monia kysymyksiä avoimeksi. Lisäksi esityksen päälinjat rajoittavat eri vaihtoehtojen huolellisen arvioinnin.

– Esityksen merkityksellisin osa on repiä auki VR:n konsernin hyvin toimiva arvoketju ja perustaa uudet kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöyhtiöt.

– Yksi eriskummallisuus olisi se, jos uudet erillisyhtiöt sijoitettaisiin liikenne- ja viestintäministeriön alaisuuteen. Pyrkimys on yleisesti ollut, että alan lainsäädännön valmistelusta vastaavat tahot erotetaan operatiivisesta toiminnasta, Ihalainen kommentoi kannanotossaan.

Ihalaisen mukaan SDP ei kuitenkaan vastusta kilpailun avaamista. Hänen mukaansa uusien yhtiöiden tehtävät, työnjako ja toimintamallit sekä pääomitus ovat kuitenkin auki.

– Aito kilpailu ja matkustajamäärien lisääminen edellyttävät suuria investointeja sekä rataverkkoon että kalustoon. Pelkäänpä, että kun pääosin kulut ovat kiinteitä, kilpailua käydään henkilöstön työsuhteiden ehdoilla, hän toteaa.

Ihalainen suomii myös sitä, että VR:n hallintoneuvoston yksimielinen linjaus siitä, miten henkilöliikenteen kilpailutus tulisi toteuttaa, on jäänyt liian vähälle huomiolle.

– Hallintoneuvosto on koottu parlamentaariselta pohjalta ja ylittää hallitus–oppositio-rajat. Toiseksi hallintoneuvoston linjaus uudistusten tiekartaksi on hallituksen esitystä enemmän vaihtoehtoja sisältävä.

Ihalaisen mukaan on tarkoin arvioitava, missä määrin kilpailun avaaminen voidaan käytännössä toteuttaa Suomen oloissa ilman erillisten toimialojen yhtiöittämistä.

– Tämä vaihtoehto tulisi ehdottomasti olla jatkovalmistelun kohteena. Yksi vaihtoehto olisi se, että kalustoyhtiö säilyisi VR:n konsernin osana ja se vuokraisi muille toimijoille kalustoa VR omaa kalustotarvetta vaarantamatta.

– Uudistukset tulee tehdä niin, ettei vaikeuteta kalustokierron tehokasta toteuttamista. Kun sama kalusto olisi mahdollisesti useamman operaattorin käytössä on riski kalustokierron heikkenemiselle.

Ihalaisen on myös tärkeää, että henkilöstön näkemykset otetaan huomioon muutoksen valmistelussa.

– Kilpailun avaamisen riskit liittyvät siihen, että junaliikenteen alueellinen kattavuus ja riittävä palvelutaso turvataan myös ostomäärärahalla ja velvoittamalla sopimuksin myös kaupalliset toimijat ajamaan hiljaisempia reittejä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Riikka Jokinen

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

7 kuljetusalan liittoa asettui veturimiesten tueksi – "VR:n pilkkominen peruttava"VR on valmis kilpailun avaamiseen – "Kuulumme Euroopan tehokkaimpiin yhtiöihin"Mullistus junaliikenteeseen: Anne Berner esittää VR-monopolin purkamista – etelän taajamajunat ensimmäisenäPilkotaanko VR, avataanko junaliikenne kilpailuun? – Anne Bernerin infossa mukana HSL ja VR