Omat kaupunkipyörät rullaamassa Espooseen – kaupunki pyytää tarjouksia 700 pyörän verkosta

Piispansillan asemalla kaupunkipyörät ovat näkyvällä paikalla. Joskus jopa kaikki pyörät ovat olleet ajossa yhtä aikaaa.

Klaus Nurmi

Espoo odottaa tarjouksia oman, laajan kaupunkipyöräverkoston toteuttamisesta.

Verkostoon tulisi 700 kaupunkipyörää ja noin 70 pyöräasemaa, jotka ripoteltaisiin länsimetron varrelle Keilaniemestä Matinkylään.

Esikarsinnan jälkeen tarjouskilpailussa on jäljellä kaksi toimijaa, joilta kaupunki odottaa tarjouksia syyskuun puoliväliin mennessä.

Länsimetroon kaupunkipyörät kytkeytyvät liityntäliikennemuotona, selvittää Espoon liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg.

– Niillä pääsisi myös Rantaraitille ja Suurpeltoon asti. Lisäksi tarjouspyyntö sisältää option verkoston laajentamisesta tarvittaessa.

Pyörien on oltava riittävän laadukkaita, helppokäyttöisiä ja kestäviä ja niitä on voitava käyttää HSL:n matkakortilla. Pyöräasemien on oltava siirrettäviä. Espoon ehdot ovat aika samanlaiset kuin Helsingin kaupunkipyörille asetetut.

Nybergin mukaan kaupunkipyörissä on mainoksia ja lisäksi pyöräoperaattori saa viisitoista digitaalista ulkomainospaikkaa. Kaupunki puolestaan saa tuloja pyörien käytöstä.

Espoon omista kaupunkipyöristä päätetään viimeistään marraskuun lopussa.

Matinkylän ja Olarin alueella on lokakuun loppuun asti kymmenen asemaa ja sata kaupunkipyörää, jotka ovat lainassa Helsingistä.

– Pyörillä on poljettu odotusten mukaisesti eli 800–900 matkaa viikossa, kertoo Nyberg.

Lainapyörillä selvitetään, riittääkö kaupunkipyörille kysyntää.

Helsingissä kaupunkipyörillä on ajettu tänä kesänä yli miljoona yksittäistä matkaa.

Written by:

Klaus Nurmi

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Kaupunkipyörillä jopa 11 matkaa päivässä – Vakituisia käyttäjiä jo pienen kaupungin verranPolje vaikka merelle – Espoon ensimmäiset kaupunkipyörät käyttöön vapun jälkeenHSL:n reittiopas näyttää kohta myös vapaat kaupunkipyörätKaupunkipyörät laajenevat ensi kesänä Espooseen – tulossa kymmenen asemaa