Virtuaalipuisto avaa Espoossa – Flamingon puiston kävijämäärät ylittäneet odotukset

Johanna Erjonsalo

Virtuaalitodellisuutta voi kokeilla syyskuun alusta lähtien kauppakeskus Isossa Omenassa, jossa avautuu alan yrityksen uusi toimipiste.

Elämyksiin mennään sisään virtuaalilasien, kuulokkeiden, ohjainten ja tehokkaiden tietokoneiden välityksellä.

Ensimmäinen Pikseli Arcade -virtuaalipuisto aloitti viime tammikuussa Vantaan Flamingossa.

– Siellä on käynyt jo tuhansia asiakkaita. Heistä 99 prosenttia ei ollut koskaan aiemmin kokeillut VR-laseja,kertoo virtuaalipuiston johtaja Mirka Löfman.

Flamingossa on 14 pelitilaa ja Isoon Omenaan niitä rakennetaan 18. Työt ovat vielä kesken.

– Teemme pelihuoneiden rungot, asennamme tietokoneet ja kalibroimme pelit niihin sopiviksi, Löfman selvittää.

Pelihuone on kooltaan kolme metriä kertaa kolme metriä. Yhdessä pelitilassa on kerrallaan yksi henkilö.

Virtuaalitodellisuudessa voi esimerkiksi kiivetä Mount Everestille, taistella avaruudessa tai toimia maalivahtina jalkapallopelissä.

VR-lasien käyttäjä voi katsella joka puolelle ympärilleen ja Löfmanin mukaan ideaan kuuluu, että pelitilassa nimenomaan liikutaan. Ulkopuolelta virtuaalipelaajan liikkuminen näyttää hauskalta.

Osassa pelejä on ikäraja. Ohjelmistossa on myös interaktiivisia elokuvia ja pienoisoopperakin. Tunnin tai puolen tunnin ajan kuluessa asiakas voi kokeilla useampaa ohjelmaa.

Virtuaalipuisto Pikseli Arcaden takana on viime vuonna perustettu suomalainen yritys Virva, joka työllistää viisitoista henkeä.

Löfman kertoo, että Flamingon kävijämäärät ylittivät odotukset. Kävijöitä on ikäihmisistä alle kouluikäisiin.

– Isossa Omenassa odotukset ovat vieläkin kovemmat, hän sanoo.

Seuraavaa virtuaalipuistoa Virva havittelee Helsingin keskustaan. Yritys tähtää myös laajentumista kansainvälisille markkinoille.

Lisää aiheesta

Haluatko kiivetä Mount Everestille tai ammuskella avaruudessa? Virtuaalipuistossa se onnistuu
Written by:

Klaus Nurmi

Ota yhteyttä