Liki 5 000 heitetty junasta ulos reilussa kahdessa kuukaudessa – VR: konduktöörit koulutettu hankaliin tilanteisiin

Kuvituskuva.

Jussi Vehkasalo/Arkisto

Lipunmyynti kaikissa HSL-liikenteen ja VR:n lähiliikenteen junissa loppui 19. kesäkuuta. Liputtomia matkustajia on tämän jälkeen poistettu lähijunista noin 4 700.

VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilän mukaan luku vastaa noin 0,6 prosenttia kaikista matkustajista, joiden lippu on katsottu.

– Pääsääntöisesti poistetut, liputtomat asiakkaat ovat olleet häiriökäyttäytyjiä, joilla ei ole ollut aikomustakaan ostaa lippua, Sipilä sanoo.

Konduktöörien päätehtävänä oli aiemmin myydä matkustajille lippuja. VR:n uudistuksen myötä tästä tehtävästä on nyt kokonaan luovuttu. Nykyisin konduktöörit keskittyvät ohjaamaan ja auttamaan matkustajia eteen tulevissa kysymyksissä.

Moni arvostelija on kummastellut, mihin konduktöörejä oikeastaan tarvitaan.

Sipilä kertoo, että konduktöörejä on koulutettu uuteen asiakaspalvelumalliin viime syksystä lähtien. He kohtaavat kymmeniä erilaisia asiakaspalvelutilanteita junissa päivittäin ja käyttävät myös oma harkintakykyään.

LUE MYÖS:

VR vastaa pojan ulosheittoon: konduktöörin harkintakyky petti

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Marika Lumme

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Äiti ihmettelee Hesarissa: Poika yritti ostaa lippua käteisellä – heitettiin ulos junastaRajuja väitteitä lippu-uudistuksen ongelmista – Lähde VR:n sisältä: "Konduktöörien pahoinvointi näkyy jo selvästi""Kilpailua käydään henkilöstön työsuhteiden ehdoilla" – Lauri Ihalainen jyrähtää VR:n pilkkomisestaVR on valmis kilpailun avaamiseen – "Kuulumme Euroopan tehokkaimpiin yhtiöihin"