Metron kohuopasteisiin haettiin mallia Hongkongista – "Navigointi turistina ollut todella helppoa"

–¿Eivät nämä ainakaan minulle sano yhtään mitään, sanoo Helsingissä vierailemassa oleva Tuulikki Koivula Asematunnelissa. Myös ystävä, Kirsi-Marja Oksanen, piti kirjaimia vaikeaselkoisina.

Sanna Jompero

Citykäytävän ulostulossa matkustajia opastetaan kirjaimilla M–N, P–R, S.

Sanna Jompero

Yksi Asematunnelin ulostuloista on merkitty L:ksi.

Sanna Jompero

K ohjaa Asematunnelissa ylös, J-L bussille ja metrolle.

Sanna Jompero

Sanna Jompero

METRO Sama opaste-järjestelmä tulee myös länsimetroon. Vastaavia kirjain-opasteita on muun muassa Hongkongissa.

Tällä viikolla runsaasti hämmennystä herättäneisiin Helsingin metron uusiin opasteisiin otettiin mallia muun muassa Hongkongista.

Opasteet suunnitelleen Ramboll Finlandin sektorinjohtaja Jukka-Pekka Pitkänen kertoo, että vastaava järjestelmä on käytössä esimerkiksi Dubaissa, Shanghaissa, Tokiossa, Lontoossa ja Pariisissa, joissa tosin käytetään kirjainten sijaan numeroita.

Singaporessa ja Hongkongissa on käytössä Pitkäsen mukaan Helsingin kaltaiset kirjainopasteet.

– Osa tosiaan käyttää numeroita kirjainten sijaan, mutta logiikka on täysin sama. Itselle nämä ovat matkustajana matkustajainformaation suhteen parhaita esimerkkejä maailmalta, ja navigointi on turistina ollut todella helppoa, hän kertoo.

Opasteiden uusiminen alkoi viime vuoden syksyllä ja liittyy länsimetron liikennöinnin aloittamiseen.

Sama opastinjärjestelmä tulee olemaan käytössä länsimetron asemilla sekä bussiterminaaleissa. Uudistusta on tehty yhteistyössä HSL:n kanssa.

Helsinkiin käymään tullut Tuulikki Koivula ihmetteli kirjaimia kuluneella viikolla.

– Eivät nämä ainakaan minulle sano yhtään mitään.

Koivulan seurassa oleva Kirsi-Marja Oksanen arveli kirjainten liittyvän Ulos-sanan kanssa poistumisreitteihin, mutta niiden lopullinen tarkoitus jäi epäselväksi.

– Ei tätä ole nyt oikein ajateltu loppuun asti. Mihin suuntaan tässä nyt sitten pitäisi lähteä etsimään merkeille selityksiä tai karttaa? Mieleen tulee vitamiinit, Oksanen naurahtaa.

Kirjaintunnukset viittaavat aseman sisäänkäynteihin. Esimerkiksi Asematunnelissa Elielinaukion suuntaan viittovassa katonrajaopasteessa on lyhenteet A, D–I, O, S. Rautatientorin metroasemalla nähdään kirjainyhdistelmä M–N, P–R, S.

– Aikaisemmassa opastinjärjestelmässä oli koettu puutteena, ettei sisäänkäyntejä pystytty nimeämään. Kadunnimillä opastamista ei katsottu riittävän tarkaksi. Esimerkiksi pyörätuolia käyttävä ei tiennyt tarkasti, mistä esteetön reitti löytyy. Kirjaimilla pystytään yksiselitteisesti kertomaan, mikä sisäänkäynti on esteetön, kertoo Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Kirjaimilla on joissain tilanteissa korvattu kadunnimiä, sillä katujen pitkät nimet sekä suomeksi että ruotsiksi eivät mahtuisi mitenkään opasteisiin. Ainakin metroasemien ovilla on lähialueen karttoja, joihin kirjainyhdistelmät ja esteettömät kulkureitit on merkitty.

Lähdetie sanoo HKL:n saaneen alle kymmenen suoraa palautetta uusista opasteista.

– Saivathan opasteet ehkä vähän humoristisen tulokulman, kun sosiaalisessa mediassa kiersi maanantaina muutama kuva. Kyllä ne ihan suunnitelmien mukaan on tehty. Olemme saaneet niistä myös positiivista palautetta.

– Parkkihalleissahan tällaiset opasteet ovat tyypillisiä. Eivät ne poikkeuksellisia ole, Lähdetie perustelee.

Written by:

Sanna Jompero

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Metron uudet kyltit kummastuttavat ja riemastuttavat – HKL julkaisi nyt selittävän kartan