Kulkeeko länsimetro edes tämän vuoden aikana? – Metropomo: "Katsomme nyt rauhassa, miten HKL:n harjoittelu sujuu"

Aloittaako länsimetro liikennöintinsä edes tämän vuoden aikana? Se selviää kuluvien viikkojen aikana, kun HKL saa koko järjestelmän käyttöönsä.

Arkisto/Johanna Erjonsalo

LÄNSIMETRO    HKL sai viime viikolla käyttöönsä vasta osan metroasemista. Puuttumaan jäi myös valvontajärjestelmä eli käytännössä koko metron hermokeskus.

Länsimetron liikennöinnin alkamisajankohta on edelleen iso kysymysmerkki, sillä radan rakentamisesta vastaava Länsimetro Oy ei pystynyt viime viikolla antamaansa määräaikaan mennessä luovuttamaan koko metrotyömaata Helsingin kaupungin liikennelaitokselle (HKL), vaan ainoastaan osia siitä.

Luovuttamatta viime viikolla jäi Helsingin kaksi asemaa ja valvontajärjestelmä, joka on käytännössä koko metron hermokeskus.

– Viimeisiä tarkennuksia tehdään. Tämän viikon aikana, vastaa hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo kysymykseen järjestelmän luovuttamisesta.

Valvontajärjestelmään kuuluu muun muassa ilmanvaihto, sähköt, liukuportaat ja turvallisuuteen liittyvät asiat. Eri osa-alueita on kymmenkunta.

Helsingin asemat, Lauttasaari ja Koivusaari, luovutettiin HKL:lle alkuviikosta.

HKL sai perjantaina käyttöönsä kaikki Espoon kuusi asemaa.

– Nyt meillä on mahdollisuus perehtyä asemilla sekä radoilla tiloihin, laitteisiin ja järjestelmiin. Voimme aloittaa laitteistojen tarkastuksia ja huoltoja, joita meillä on tehtävänä kuukausittain noin 2 500. Tällä tuotannon esivaiheella haluamme varmistaa, että matkustajaliikenteen aikana ei tule yllätyksiä, jotka aiheuttaisivat haittaa metroliikenteen luotettavuuteen ja siten kaupunkilaisten arkeen, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Suuri osa metron 150 kuljettajasta on tutustunut länsimetroon jo reilun vuoden päivät jatkuneissa koeajoissa. Takana on tuhansia koeajotunteja. Loppukesän aikana kuljettajat ovat tutustuneet pelastusyhteyksiin, jotta he osaavat poikkeustilanteissa opastaa myös matkustajia.

 Mitään päivämäärää ei ole lyöty lukkoon.

HKL oli aiemmin laskenut, että sille riittäisi neljä viikkoa aikaa järjestelmän haltuun ottamiseen, mutta valvontajärjestelmän uupuminen tulee todennäköisesti hidastamaan myös metron käyttöönottamista.

– Meidän kannaltamme valvontajärjestelmä on keskushermosto. Kaikki kytkeytyy sen ympärille. HKL:n valmistautumisaika lähtee siitä, kun meille on luovutettu koko metro, toteaa Lehmuskoski, joka kiirehtii sanomaan, ettei valvontajärjestelmän uupuminen tarkoita automaattisesti sitä, että metron käyttöönotto viivästyisi.

– Sitä on vaikea ennustaa, kun emme tiedä, kuinka tehokasta järjestelmien käyttöönottoa voi olla.

Länsimetron Isotalo ei uskalla varmuudella sanoa, että länsimetron liikennöinti alkaisi edes tämän vuoden aikana.

– Katsomme nyt rauhassa, miten HKL:n harjoittelu sujuu ja miten se ottaa järjestelmän haltuun. Mitään päivämäärää ei ole lyöty lukkoon.

Länsimetron liikenteen on arvioitu alkavan syyskuun aikana. Erilaiset rakennusaikaiset tekniset ongelmat ovat viivästyttäneet metron käyttöönottoa. Alkujaan länsimetron liikenteen piti alkaa jo viime vuoden elokuussa. Hankesuunnitelman mukaan länsimetron oli tarkoitus valmistua syksyllä jo 2014.

Lopullisen päätöksen metroliikenteen aloituspäivästä tekee Helsingin seudun liikenne (HSL).

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, aloittaako metro liikennöintinsä vielä tämän vuoden puolella?

– Tämä ei ole HSL:stä riippuvainen asia. Jos kaikki menee hyvin ja HKL:n n haltuunotto pysyy aikataulussaan, niin kyllä metroliikenne alkaa vielä syksyn aikana. Kaikki riippuu myös siitä, miten Länsimetro saa luovutettua koko työmaan HKL:lle.

Tulevaa metro- ja nykyistä bussiliikennettä tullaan ajamaan hetken päällekkäin. HSL on varautunut jatkamaan nykyisiä bussilinjoja vähintään lokakuun puoleen väliin saakka.

– Meillä on sopimukset, joita voidaan tarvittaessa jatkaa niin pitkään kuin tarvetta on, Rihtniemi jatkaa.

HKL on nyt valtavan paineen alla jumpatessaan länsimetroa lopulliseen toimintakuntoon ja kouluttaessaan henkilökuntaansa käyttämään huomattavasti nykymetroa monimutkaisempaa järjestelmää. Kyse on myös maineesta ja kunniasta.

– Meille on kunnia-asia, että metro säilyttää luotettavuutensa. Metro on ollut matkustajien eniten pitämä joukkoliikenteen muoto. Tärkeintä on, että länsimetron alkaessa laatu edelleen säilyy ja että metro lunastaa ne odotukset, joita sillä kaupunkilaisten mielissä on asetettu.

Lehmuskoski totesi elokuun lopussa Helsingin Uutisille antamassaan haastattelussa, että jatkossa isojen raidehankkeiden käyttöönottovaiheeseen tullaan varaamaan enemmän aikaan kuin länsimetroon varattiin. Riittävä aika olisi Lehmuskosken mukaan puolesta vuodesta vuoteen. Näin tullaan tekemään aikanaan muun muassa raidejokerin osalta.

Länsimetron kustannukset ovat paisuneet työmaan valmistumisen myötä. Ensimmäisen vaiheen kustannukset ovat arviolta 1,2 miljardia euroa.

Edit klo 21.35: Länsimetron ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on 1,2 miljardia. Jutussa mainittiin aluksi summaksi 1,8 mrd.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Länsimetro

änsimetro Oy luovutti viime viikon perjantaina HKL:lle Espoon kuusi metroasemaa.

Helsingin asemat (2) luovutettiin maanantaina.

HKL saa metron valvontajärjestelmän käyttöönsä tällä viikolla.

Länsimetron kustannukset ovat paisuneet työmaan valmistumisen myötä.

Ensimmäisen vaiheen kustannukset ovat arviolta noin 1,2 miljardia euroa.

Metroliikenteen alkaminen on vielä täysin auki.

Tulevaa metro- ja nykyistä bussiliikennettä tullaan ajamaan hetken päällekkäin.

HSL on varautunut jatkamaan nykyisiä bussilinjoja niin pitkään kuin tarvetta on.

Hankkeen kakkosvaiheen rakentaminen on jo alkanut.

Written by:

Sanna Jompero

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsimetron Espoon asemat HKL:n käyttöön – "Liikenteen käynnistämisen valmisteluja"Positiivisia uutisia Länsimetrosta – "Syyskuu on edelleen tavoitteemme"HKL-pomolta yksi varma fakta länsimetron startista – "Helpompaa viikonloppuna kuin arkena"Länsimetro valmistuu syyskuussa "99,99 prosentin todennäköisyydellä"