Asiakas äimistelee taksin luokatonta toimintaa Hesarissa – "Mennäänkö Tukholman malliin?"

Kuvituskuva.

Toni Forssell / arkisto

Taksilla Vantaan Peijakseksesta Helsingin keskustaan matkustanut asiakas ihmettelee taksi-isännän ja tämän palkollisen toimintaa.

Nimimerkillä "Turvallinen taksimatka" Helsingin Sanomien mielipideosastoon kirjoittanut asiakas kertoo saamastaan erikoisesta palvelusta.

Kirjoittajan mukaan vantaalaisen taksin kuljettaja ei hallinnut kunnolla suomen kieltä eikä tuntenut ajoreittejä.

– Yritin neuvoa kuljettajalle erilaisia ajoreittejä, mutta hankalaa oli.

– Ajon aikana kuljettaja, jolla ei ollut edes nimikylttiä kojelaudassa, puhui kännykkäänsä. ­

Asiakkaan mukaan kuljettaja pyysi matkasta maksua jo matkan aikana. Kirjoittaja kertoo vastanneensa, että hänelle on myönnetty Kela-kyyti, jonka taksa on 25 euroa.

Tämän jälkeen kuljetta nappasi asiakkaan mukaan hänen taksikorttinsa ja "onnistui tupeltamaan sen autoradion ­alla olevaan tiukkaan välikköön, josta korttia ei saanut pois millään ilveellä".

Asiakas sanoo uhanneensa tässä vaiheessa soittaa poliisit. Hätääntyneenä kuljettaja soitti taksi-isännälleen, joka sattui olemaan rapujuhlissa. Isäntä lupaili hoitaa kortin asiakkaalle myöhemmin saman illan aikana tai seuraavana aamuna.

Lopulta kortti palautettiin vasta yhdeksän aikaan sunnuntai-iltana. Tässä välissä isäntää ei voinut tavoittaa puhelimella, ja asiakas oli varmuuden vuoksi kuolettanut kortin.

Kirjoittaja sanoo reklamoineensa taksitarkastajille, Lähitaksiin ­ja Kelalle. Hän ihmettelee millaiseksi palvelu on takseissa menossa.

– Olemmeko menossa taksi­palveluissa Tukholman malliin, ­joka muistuttaa villin lännen meininkiä?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Ota yhteyttä