Fiat 600:n tietävät kaikki, mutta tunnistatko Neckar Jagstin – "Pompannappi ei jättänyt tielle edes 36 asteen pakkasessa"

Osmo Törhönen ja pieni silmäterä.

Kare Asp

Liioittelematta voi sanoa, että vanhat esineet ja koneet kiinnostavat Osmo Törhöstä.

Mies on kerännyt kotiinsa oman sähkölaitosmuseon, ja alueella on vanha kenttäsirkkeli sekä kulkupelejä.

Yhtenä esimerkkinä on Neckar Jagst 770 vuosimallia 1966. Auto on käytännössä sama kuin Fiatin 600-malli, mutta Saksassa tehty ja saksalaisin sähkölaittein varustettu ”pompannappi” oli aikanaan arvostetumpi kuin italialaisversio.

– Hankin tämän vuonna 1982. Ajoin sillä Lopelta Riihimäen rautatieasemalle, josta jatkoin junalla Helsinkiin. Koskaan auto ei jättänyt käynnistymättä, vaikka pakkasta oli pahimmillaan 36 astetta.

– Sittemmin siirryin muiden autojen käyttöön, mutta Neckar jäi perheeseen. Joskus vaimo suositteli sen myymistä. Mutta sitten kun kunnostin tätä ja otin kahdeksan vuoden tauon jälkeen uudelleen liikenteeseen, pääsin hakemaan hänet viimeisenä työpäivänään eläkkeelle. Sen jälkeen ei myynnistä ole puhuttu.

Törhösen autokalustossa on myös pari veteraani-Mersua ja tallissa viimeistä silausta kunnostukseen odottava Opel Rekord.

– Tämän Neckarin ostin eräältä perikunnalta. Auto oli ollut papan käytössä. Silloin mukaan saadut alkuperäiset talvirenkaat ovat edelleen hyvän näköiset, mutta vain näköiset.

– Niinpä en ole tällä talvisin ajellut, mutta kesällä auto on ollut tässä arkiajelukäytössä. Toistaiseksi sitä ei ole museokatsastettu, vaan auto on normaalisti rekisterissä. Kilometrejä mittarissa on noin 91 300.

– Tällä ajaessa näkee usein peukutusta. Ja kun pysähdyn vaikka kaupan pihaan tai huoltoasemalle, tulee usein joku pyytämään että saisi kuvata tämän ajokin. Mikäs siinä.

– Neckar on paljon harvinaisempi kuin Fiat-versio. Erona italialaisiin on esimerkiksi se, että tässä on Boschin sähkölaitteet. Moottorikin on hiukan terhakkaampi kuin tuon ajan italialaisversiossa.

– Takapenkillä matkustaa todella iso pehmonalle. Kun lapset näkevät sen pienen auton sisällä, ovat ilmeet muistamisen arvoisia.

–  Matka taittuu mukavasti kahdeksaakymppiä. Kyllä tämä kulkee toista sataa, mutta eipä moottoritielle ole usein asiaa.

Osien saaminen on ollut toistaiseksi helppoa, toki niitä ei ole usein tarvittu.

– Peilit ja roiskeläpät alkuperäisillä Neckar-tunnuksilla löysin Riihimäeltä Rauta ja Petrooli-tapahtumasta, Lopella asuva Törhönen sanoo.

Törhösellä ei ole aikomustakaan luopua Neckarista.

– On tämän ostamista monikin kysynyt. EI ole kaupan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Mikä auto?

Neckar Jagst 770 on Saksan Heilbronnissa valmistettu Fiat 600:n lisenssimalli, joka eroaa alkuperäisestä Fiatista keulan merkin ja eräiden kromikoristeittensa osalta.

Teknisesti Neckar Jagst 770 perustuu Fiat 600:n moottoriin, koriin ja muuhun tekniikkaan. Neckar Jagst 600- ja 770 -malleja valmistettiin Saksassa vuosina 1956-1967 kaikkiaan 172 000 yksilöä.

Neckar Jagst 770 on takavetoinen ja takamoottorinen pikkuauto, joka Suomessa rekisteröitiin neljälle. Vaunussa on kaksi ovea, jotka vuoden 1963 mallissa on saranoitu takaa eli ne ovat niin sanotut kaappariovet. Myöhemmissä malleissa ovet ovat tavalliset edestä saranoidut.

Lähde: Autowiki.

Written by:

Ota yhteyttä