Liikenne saa pian uuden supersolmukohdan –  Metro käynnistää Matinkylässä 1 600 bussivuoron päivittäisen rumban

Matinkylän bussiterminaali odottaa metron ja liityntäliikenteen käynnistymistä. Matinkylässä on otettu mallia Kampin bussiterminaalista. Matinkylään tulee kymmenen bussien lähtölaituria.

Katja Riihola

METRO Länsimetro tuo Matinkylän bussi-terminaaliin päivittäin 830 saapuvaa bussivuoroa – ja saman verran lähteviä.

Länsimetro mullistaa Espoon bussilinjat ja tuo metron pääteasemalle Matinkylään jatkuvan liityntäliikenteen bussien virran.

Etelä-Espoosta ei enää jatkossa pääse bussilla Helsinkiin. Bussilinjat päättyvät pääsääntöisesti Matinkylään tai Tapiolaan.

Kauppakeskus Isossa Omenassa sijaitsevaan bussiterminaaliin päättyy jatkossa 15 bussilinjaa. Ruuhkatunnin aikana liityntäliikenteen bussiterminaaliin kurvaa 72 bussivuoroa.

Vuorokauden aikana bussiterminaaliin ajaa kaikkiaan 830 bussivuoroa. Saman verran terminaalista myös lähtee busseja uudestaan reitille.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen kertoo, että kaikki Matinkylään tulevat bussit eivät mahdu terminaaliin. Jotkut linjat jättävätkin Matinkylässä matkustajia Piispansillan pysäkeille metroaseman sisäänkäynnin edustalla.

– Matinkylän bussiterminaalia voisi verrata esimerkiksi Leppävaaraan, jos huomioidaan Leppävaaran terminaalin lisäksi myös ympäröivät Turuntien ja Kehä ykkösen pysäkit, rinnastaa Virtanen.

HSL:n arvion mukaan länsimetro kasvattaa joukkoliikenteen käyttöä noin 11 000 päivittäisellä matkalla.

– Ja tästä 11 000:stä noin puolet arvioidaan tulevan Espoon sisäisistä matkoista, Virtanen sanoo.

Metro nopeuttaa merkittävästi esimerkiksi Matinkylä–Tapiola ja Matinkylä–Otaniemi -matkoja.

Toisaalta suorien Helsingin-bussien poisto hidastaa osalla matkoja.

Liityntäliikenne ei ala samaan aikaan metron käynnistymisen kanssa, vaan nykyiset bussilinjat jatkavat noin kuukauden päivät yhdessä metron kanssa.

Liityntäliikenteen on kerrottu käynnistyvän aikaisintaan marraskuun alussa.

Tällä hetkellä HSL:ssä valmistellaan liityntäliikenteen matkustajainformaatiotuotteita kuten lähialuekarttoja metroasemien ympäristöistä.

Bussipysäkkiopasteiden muutokset tehdään liityntäliikenteen alkamisen tienoilla.

– Pysäkeillä saattaa olla väärää tietoa muutaman viikon ajan. Ennen liityntäliikenteeseen siirtymistä joillain pysäkeillä saattaa olla jo uudet opasteet. Toisaalta liityntäliikenteen aloittaessa on vielä pysäkkejä vanhoilla opasteilla, Virtanen sanoo.

Matinkylän bussirumba hellittää vasta länsimetron jatkeen valmistumisen jälkeen. Iso osa Espoonlahden ja Soukan suunnan bussiliikenteestä katoaa Matinkylästä, kun metrojatke Kivenlahteen valmistuu.

Jatkeen liityntälinjojen suunnittelu alkaa aikaisintaan ensi vuonna. Tätä ennen halutaan kokemuksia pian aloittavien liityntälinjojen toimivuudesta.

Liityntäliikenne

Metro mullistaa Espoon bussilinjojen reitit.

Jatkossa kaikki Espoon bussilinjat ovat kolminumeroisia. Kaksinumeroiset linjat jäävät Helsingin bussilinjojen käyttöön.

Espoon bussit on numeroitu seuraavan logiikan mukaan: 100-sarjan linjat kulkevat Länsiväylän, 200-sarjan Turunväylän ja Turuntien, 300-sarjan Vihdintien ja 400-sarjan Hämeenlinnanväylän suuntaan. 500-sarja on varattu poikittaislinjoille.

Uusiin bussilinjoihin voi tutustua osoitteissa www.hsl.fi/lansimetro ja tulevatreitit.hsl.fi.

Written by:

Katja Riihola

Ota yhteyttä