Pohjolan Liikenne taipui matkustajien vaatimuksiin: Enemmän busseja ruuhka-aikoina Veikkola–Helsinki -välille

Veikkolasta kulkee Helsinkiin varsin tiheästi busseja ainakin toistaiseksi.

Paavo Rantalainen

Pohjolan Liikenne tuo lisää busseja Veikkolan ja Helsingin välille matkustajilta saadun palautteen takia. Monilla vuoroilla on ollut tarjolla seisomapaikkoja, ja välillä kyytiinkin on ollut vaikeuksia mahtua.

Syksyn mittaan bussiyhtiö on saanut paljon kritiikkiä Veikkola-liikenteenteestään. Kirkkonummen kunnanvaltuustossa ehdittiin jo viime viikolla tehdä valtuustokysymyskin asiasta.

Pohjolan Liikenne ilmoitti, että keskiviikosta (13.9.) lähtien neljällä aamu-ja iltapäiväliikenteen vuorolla on aina kaksi autoa liikenteessä peräkkäin ainakin koulupäivinä.

Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko sanoo, että kyseisiillä vuoroilla pitäisi olla nyt keskiviikosta lähtien tarpeeksi kapasiteettia.

Alanko lupaa, että vuoroja ajetaan samalla tiheydellä ja kalustolla ainakin jouluun saakka.

Veikkolan ja koko Länsi-Uudenmaan bussivuoroja ja -linjoja on muutettu useaan otteeseen.

− Liikenne on markkinaehtoista ja erittäin haasteellista pitää kannattavana, Alanko sanoo.  

Veikkolan ja Helsingin väliset bussiyhteydet hoidetaan täysin eri tavalla kuin muun Kirkkonummen joukkoliikenne, joka on HSL:n hoidossa.

Veikkolan kautta ajavat bussit ajavat Lohjalta ja Nummelasta.

Kirkkonummen ja Espoon alueella vuorot ovat U-linjoja, jolloin HSL maksaa jokaisesta HSL-lipulla bussiin nousevan matkustajan matkasta korvauksen bussiyhtiölle.

Jokaisesta matkasta matkustaja maksaa karkeasti ottaen puolet ja HSL antaa bussiyhtiölle subventiona toisen puoliskon.

Kustannusten jako on HSL:n omassa liikenteessä samaa luokkaa.

Matkustajan osuus lipunhinnasta on puolet, ja kunnat kustantavat HSL:n jäseninä saman verran päälle.

HSL:n maksamaa korvausta jouduttiin U-linjoilla pudottamaan EU-säädösten mukaan vajaat kolme vuotta sitten.

Siinä vaiheessa Pohjolan Liikenne ja kaksi pienempää bussiyhtiötä ilmoittivat, etteivät ne pysty pitämään vuorotiheyttä Veikkola-Helsinki -välillä entisellään.

HSL tuli tuolloin apuun ja suostui maksamaan bussiyhtiöille vielä lisäkorvausta yli 200 000 euroa vuodessa Veikkola-liikenteen hoitamisesta entisellään. (Länsviväylä 10.2.2015)

HSL:n taka-ajatuksena oli, että ylimenoaikana Vihti tulisi mukaan HSL:n jäseneksi, ja näin Veikkolan ja Vihdin joukkoliikenne voitaisiin hoitaa kokonaisuutena.

Vihdillä ei ole kuitenkaan aikomustakaan näillä näkymin liittyä HSL:ään.

Erillissopimus lisäkorvauksesta bussiyhtiöiden ja HSL:n välillä päättyi viime kesäkuussa, eikä uutta ole solmittu.

Alangon mukaan neuvottelujakaan ei ole HSL:n kanssa tiedossa.

Tiedot lisäbusseista Veikkola-vuoroille löydät Pohjolan Liikenteen nettisivuilta

Written by:

Paavo Rantalainen

Ota yhteyttä