"Matkustusväljyys jopa kasvaa" – HKL tyrmää epäilyt länsimetron ahtaudesta

Länsimetron varrelle avattavat asemat ovat kooltaan pienempiä, mutta tyylikkäämpiä kuin vanhat sisarensa nykyisen metrolinjan varrella Helsingissä. Kuva Aalto-yliopiston asemalta Otaniemestä.

Päivi Tuovinen

Länsimetrossa ajetaan pienemmillä vaunuilla mutta tiheämpään tahtiin. "Ovien väliin tunkeminen vähentynyt."

Testiajoihin siirtynyttä länsimetron kuljetuskapasitettia on jo etukäteen kritisoitu liian pieneksi.

Matkustajaliikenteen alettua metroradalla liikkuvat Matinkylän ja Helsingin välillä M300-junat, joissa matkustajapaikkoja on 576.

Vanhemmissa M100–200 junissa paikkoja on ruuhka-aikoina enimmillään ollut reilut 800.

HKL:n toimitusjohtajaVille Lehmuskoski torjuu epäilyt täpö täysistä metrojunista.

– Junien vuorovälit ovat ruuhka-aikoina ainoastaan 2,5 minuuttia. Kokonaiskapasiteetti päinvastoin kasvaa ja matkustusväljyys junissa lisääntyy nykyisestä, Lehmuskoski uskoo.

Metron nykyosuudella siirryttiin aiemmasta ruuhka-aikojen neljän minuutin vuorovälistä tiheämmän vuorovälin liikenteeseen Itäkeskuksen ja Kampin välillä elokuussa 2016.

– Länsimetron myötä matkustajamäärät kasvavat jonkin verran, mutta jatkossakin eniten matkustajia metrossa on Kulosaaren ja Kalasataman välisellä osuudella.

Myöslänsimetron asemat ovat kooltaan vanhan metron asemia pienempiä.

Asemillekaan Lehmuskoski ei usko tungosta syntyvän.

– Junasta myöhästyvä joutuu odottamaan seuraavaa vuoroa ruuhka-aikoina vain sen 2,5 minuuttia.

Vanhan metron asemat ovat Lehmuskosken mukaan eurooppalaisittain mitattuna väljiä.

– Länsimetron asemat ovat pienempiä, mutta toisaalta ne on rakennettu paljon viihtyisimmiksi.

Tihentyvän vuorovälin myötä junien pysähdysajat asemilla lyhenee 20-30 sekuntiin.

Myös viime hetkellä metro-ovien väliin tunkevat matkustajat saattavat viivästyttää junien liikkeellelähtöä ja sen myötä minuutin tarkkuudella ohjelmoitua metroliikennettä.

– Kokemukset tiheämmästä vuorovälistä ovat olleet myönteisiä. Lisättyjen asemakuulutusten myötä ihmiset ovat oppineet, ettei sulkeutuvien ovien väliin kannata rynnätä. Seuraava juna kun tulee reilun parin minuutin kuluttua, Lehmuskoski huomauttaa.

Metron nykyinen kapasiteetti riittää Lehmuskosken mukaan matkustajamäärien kasvu huomioiden vuoteen 2030 saakka.

– Sen jälkeen metroliikenteen automatisoinnin avulla pystytään vuorovälejä entisestään lyhentämään.

2030-luvun jälkeen metrojunat sujahtavat asemille ruuhka-aikoina todennäköisesti kahden minuutin välein.

 

Lue myös: Länsimetro valmis liikenteeseen lokakuun puolivälissä

Arkisin 60 000 matkustajaa

Metro- ja liityntäliikenteen käynnistyttyä länsimetron asemilta nousee juniin jokainen arkipäivä 60 000 matkustajaa.

Asemittain joukko jakautuu seuraavasti: Lauttasaari 11 000, Koivusaari 2 000, Keilaniemi 4 000, Aalto-yliopisto 7 000,Tapiola 10 000, Urheilupuisto 4 000, Niittykumpu 4 000 Matinkylä 18 000

Vertailun vuoksi nykyisen metron päivittäinen matkustajamäärä oli viime vuonna 204 200 ihmistä. Vilkkain asema oli Rautatientori (25 100 matkustajaa), ja kakkosena tuli Kamppi (22 900). Hiljaisinta puolestaan oli Kulosaaressa (3 100 matkustajaa).

Lähde HSL

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsimetrokokeilu sekoitti metroliikenteen – "Tullaan analysoimaan tarkasti"Länsimetron koeajo keskeytettiin