Viisi ainutlaatuisen harvinaista menopeliä pääsi Suomen perinnerekisteriin

Vuosimallin 1911 Opel Torpedo valikoitui harvinaisuutensa vuoksi perinneautorekisteriin. Kyseinen Opel oli Joensuun ensimmäinen autokouluauto.

Harri Kortelainen / Mobilia

Asiantuntijalautakunta on tehnyt ensimmäiset ajoneuvovalinnat perinneajoneuvorekisteriin.

Ajoneuvot ovat vuosimallin 1911 Opel Torpedo (henkilöauto), vuosimallin 1914 Ford Model T (henkilöauto), vuosimallin 1914 Rudge Multi (moottoripyörä) ja vuosimallin 1920 Republic (kuorma-auto).

Ajoneuvot edustavat Suomen moottoriliikenteen varhaista historiaa ennen vuotta 1922.

Valinnat tehtiin saapuneiden hakemusten perusteella ennalta yhteisesti sovittujen kriteerien ja pisteytysjärjestelmän perusteella.

Valitut ajoneuvot saivat pisteytyksen viimeisestä, tärkeimmästä kohdasta täydet viisi pistettä, eli jokainen niistä katsotaan Suomessa ainutlaatuiseksi ajoneuvoksi, jonka säilyttäminen on ensiarvoisen tärkeää.

Perinneajoneuvorekisteriin kuuluminen katsotaan eduksi Museoviraston kunnostusavustuksia haettaessa ja ajoneuvojen omistajia pyritään tukemaan myös niiden historiaa edelleen tutkittaessa.

Ensi vuonna perinneajoneuvorekisteri avautuu myös vuosien 1922 ja 1944 välillä Suomessa käyttöönotetuille ajoneuvoille.

Kyseessä täytyy olla tieliikenteessä, kilpakäytössä tai maatyökoneena ollut moottoriajoneuvo tai polkupyörä. Ajoneuvon käyttöhistorian tulee olla suomalainen.

Haku rekisteriin jatkuu myös vanhemmille ajoneuvoille ja asiantuntijalautakunta käsittelee hakemuksia kahdesti vuodessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

”Piti tulla Sitikalla, mutta se ei käynnistynyt” – museoautoväki esittelee aarteitaanMuseoautoja eniten UudellamaallaAutoharrastaja hurahti museovolkkareihin – "Nämä ovat meillä ihan arkikäytössä"Veekasit murisevat ja bensa haisee – katso kuvat