Autojen kulutusmittaus tiukentuu rajusti – Ero valmistajien ilmoittaman kulutuksen ja arkiajon välillä nyt liian suuri

Autojen kulutusta ja päästöjä on mitattu pitkään samoilla metodeilla, vaikka autojen tekniikka on kehittynyt. Nyt tähän haetaan muutosta.

Jussi Partanen

LIIKENNE Ero valmistajan ilmoittamien ja arkiajossa toteutuneiden kulutusten välillä on kasvanut. Nyt tätä korjataan uudella mittaustavalla.

Nykyinen kulutusmittaus on tiensä päässä – uusi todenmukaisempi mittaustapa tulee käyttöön uusille automalleille syyskuussa. Se muuttaa myös autojen verotusta, mutta hinnat eivät pomppaa yhtäkkisesti siirtymävaiheen ansiosta.

Autotekniikan kehitys on ajanut EU:n vanhan kulutusmittaustavan ohitse.

Lyhenteellä NEDC, New European Driving Cycle, tunnetun ajosyklin kaupunkiosuus on peräisin 1970-luvun alusta, maantieajosykli vuodelta 1996.

Tuolloin autot olivat nykyisiä kevyempiä ja tehottomampia.Hybridejä ja sähköautoja ei ollut, eikä start/stop-automatiikkaa. Automaattivaihteistot ovat nekin merkittävästi kehittyneet.

Nykyaikaisille tehokkaille autoille ajosykli on turhan kevyt ja helppo: kiihtyvyydet ovat verkkaisia ja maantieosuuden ajonopeudet alhaisia.

Olosuhteet suosivat pieniä turboahdettuja bensiinimoottoreita – ja siksi nämä ”downsizing-moottorit” ovat muodissa.

Vuonna 2015 ero valmistajien ilmoittaman ja arkiajon kulutuksen välillä oli kasvanut jo 42 prosenttiin.

Ero valmistajan ilmoittamien ja arkiajossa toteutuneiden kulutusten välillä onkin kasvanut tekniikan kehittymisen myötä rajusti.

Liikenteen ympäristötutkimukseen keskittyvän riippumattoman ICCT:n (International Council on Clean Transportation) mukaan vuonna 2001 ero oli keskimäärin 9 prosenttia, mutta vuonna 2015 ero oli kasvanut jo 42 prosenttiin. ICCT:n käyttämä aineisto on laaja: 13 eri tietolähdettä, miljoona autoa seitsemässä Euroopan maassa.

2010-luvulla tarjolle on tullut hybridiautoja, ladattavia hybridejä ja muita ekoautoja, joille on ilmoitettu optimistisen alhaisia hiilidioksidipäästölukemia.

Syy on yksinkertainen: autonvalmistajiin on kohdistettu suurempia paineita kulutuksen kitkemiseen.

Tähän patistavat EU, verottaja, ympäristöjärjestöt ja yritysten autopolitiikka: hiilidioksidipäästöt on saatava alas, ja ne riippuvat suoraan polttoaineen kulutuksesta.

Nykyinen mittaustapa onkin väistämättä liian kevyt moderneille autoille.

NEDC-mittaussyklissä ajetaan ennalta määrätty ajo-ohjelma, jossa määrätään käytettävät vaihteet, kiihdytysten rivakkuudet ja tasavauhtia ajettavat nopeudet.

Mittaukset tehdään dynamometrissä. Auto on paikallaan, ja pyörät pyörivät rullien päällä.

Vetopyöriä jarrutetaan kuormalla, jonka tarkoitus on simuloida todellisen liikenteen ajovastuksia, kuten kiihdytysvastusta, vierintävastusta ja ilmanvastusta.

Teoreettiset kulutuslupaukset ovat karanneet epärealistisiksi, sillä mittaussyklissä testattava ajotilanne ei vastaa nykyaikaa.

Ajosyklissä esimerkiksi pysähdysten osuus on suuri (23,7 %), joten start/stop-järjestelmä tuo sellaista etua, mikä ei toteudu käytännön ajossa – ainakaan talvella. Moottoritienopeutta (120 km/h) ajetaan testissä vain hetki eli 10 sekuntia!

Mittauksen aikana auton akku on täyteen ladattu, eikä sille sälytetä ylimääräistä sähkölaitteiden kuormaa.

Todellisessa ajotilanteessa radio, ilmastointi, navigointi, istuinlämmittimet, huomiovalot ja muut järjestelmät kuormittavat sähköjärjestelmää. Auton laturi joutuu töihin, ja se kasvattaa moottorin kuormaa. Myös mittauksissa käytetyt ajovastukset poikkeavat todellisista.

Epätoivotun mittaustilanteen korjaus alkaa syksyllä, kun vanhentunut NEDC-mittaussykli korvataan uudella WLTP-syklillä.

Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedureksi kutsuttu mittaustapa on edeltäjäänsä monin tavoin tiukempi – ja toivottavasti myös todenmukaisempi.

Uuden WLTP-mittaustavan on arvioitu nostavan selvästi mittaustuloksia.

Uusi WLTP-mittaus korjaa nykyisiä epäkohtia monin tavoin.

Mittaus sisältää aiempaa enemmän kiihdytyksiä ja hidastuksia. Seisonta-aikaa on lyhennetty, kiihdytykset ovat rivakampia ja maantieajon ajonopeus on suurempi.

Uusi mittaustapa karsii ajovastusmittauksen rengaskikkailua, sillä renkaiden tulee olla vastaavat kuin myyntimalleissa. Renkaiden koko, tyyppi, urasyvyys, kuluneisuus ja ilmanpaine ohjeistetaan tarkasti.

Tarkennuksia tulee myös vaihteiden käyttöön, polttoaineen laatuun ja testauslämpötilaan.

Uuden WLTP-mittaustavan on arvioitu nostavan selvästi mittaustuloksia.

Nykyiseen NEDC-normiin verrattuna autojen hiilidioksidipäästöjen ja kulutuslukemien ennakoidaan nousevan noin 20–30 prosenttia.

Teksti: Timo Turkula, Moottori.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

WLTP-mittaussyklin aikataulu:

1.9.2017 alkaen Uusille tyyppihyväksyttäville henkilöautomalleille pakollinen WLTP.

1.9.2018 alkaen Kaikille uusille ensirekisteröidyille henkilöautoille pakollinen WLTP. Poikkeuksena varastossa olevat myymättömät autot.

Written by:

Moottori.fi

Ota yhteyttä