Kaksi yritystä kilpailee Espoon 700 kaupunkipyörän järjestelmästä

Espoon ensimmäiset kaupunkipyörät tulivat kokeiluun viime keväänä. Asemia on Matinkylässä ja Olarissa.

Klaus Nurmi

LIIKENNE Nykyiset kaupunkipyörät ovat käytössä lokakuun loppuun.

Viime perjantaina päättynyt tarjouskilpailu Espoon kaupunkipyöristä tuotti tarjoukset kahdelta yritykseltä.

Yritykset oli esikarsinnassa hyväksytty tarjouskilpailun jatkoon.

– Osallistumisvaiheessa katsottiin esimerkiksi yritysten talousasiat, kertoo Espoon liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg.

Espoo haluaa toteuttaa oman, laajan kaupunkipyöräverkoston. Siihen tulisi 700 kaupunkipyörää ja noin 70 pyöräasemaa.

Yhteen-sopivuuden vaatiminen olisi syrjinyt muita tarjoajia.”

Tarjouksen jättäneiden yritysten nimiä Nyberg ei kerro.

– Hankintaosasto käy tarjoukset läpi ja voi olla, että niiden arviointi kestää pitkään, Nyberg sanoo.

Lautakuntavaiheeseen tarjoukset etenevät Nybergin arvion mukaan lokakuussa.

Hankintalain takia tarjouskilpailussa ei edellytetty, että Espoon pyörien ja asemien pitää olla samanlaisia kuin Helsingissä.

– Yhteensopivuuden vaatiminen olisi syrjinyt muita tarjoajia, Nyberg toteaa.

Järjestelmäpuolella sen sijaan vaaditaan samanlaisuutta. Toisin sanoen yhdellä rekisteröitymisellä, yhdellä pin-koodilla ja HSL:n matkakortilla voi käyttää molempien kaupunkien pyöriä.

Helsingistä lainatut sata kaupunkipyörää ja kymmenen pyöräasemaa ovat Matinkylän ja Olarin alueella käytössä vielä lokakuun loppuun. Niillä poljetaan 800–900 matkaa viikossa.

Hankittavilta kaupunkipyöriltä Espoo edellyttää riittävää laatua ja helppokäyttöisyyttä. Niiden on myös kestettävä käytössä useita vuosia.

Kaupunkipyöriin tulee mainoksia ja lisäksi pyöräoperaattori saa digitaalisia ulkomainospaikkoja.

Written by:

Klaus Nurmi

Ota yhteyttä