"Nopeusrajoitusten lasku on sama kuin löisi lekalla kärpästä" – Ex-kokoomuspomo tyrmää Helsingin tavan suunnitella liikennettä

Kauppakamarin vaikuttamisjohtaja Tatu Rauhamäki vauhdittaisi Helsingin katutöitä. – En ymmärrä, miksei meillä voida tehdä niitä kahdessa vuorossa, kuten muualla Euroopassa. Ja miksi esimerkiksi Mechelininkatu ja Mannerheimintiehen paljon vaikuttava Reijolankatu piti repiä auki samaan aikaan.

Helsingin seudun kauppakamari

VAIKUTUKSET Vihreät käyttäytyy kuin Helsingin suurin puolue, sanoo kauppakamariin siirtynyt kaupunginhallituksen ex-puheenjohtaja Tatu Rauhamäki. Hänen mukaansa Helsingin liikennettä myllätään nyt uusiksi hankkeilla, joista kenelläkään ei ole kokonaiskuvaa.

Helsingin ja laajemmin pk-seudun liikennejärjestelyjä tehdään tällä hetkellä ilman, että kenelläkään on kokonaiskuvaa tilanteesta.

Näin sanoo Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyöstä vastaava johtaja ja entinen kokoomusvaltuutettu ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki.

Kauppakamari valvoo yritysten ja elinkeinoelämän etuja.

– Yksittäisten hankkeiden vaikuttavuutta saatetaan selvittää, mutta kukaan ei ole analysoinut kunnolla miten nämä kaikki yhdessä vaikuttavat esimerkiksi keskustan saavutettavuuteen autolla, Rauhamäki sanoo.

Esimerkkeinä hän mainitsee muun muassa Kaivokadun kaventamisen, jo päätetyn Hämeentien joukkoliikennekadun ja Kruunusillat.

Samaan aikaan Helsingissä puuhataan myös kaupunkibulevardeja, ruuhkamaksuja, laajaa kävelykeskustaa, nopeusrajoitusten alentamista...

– Kaikilla toimilla voi yhteensä olla tulos, jota ei osata edes kuvitella, Rauhamäki toteaa.

– Esimerkiksi nyt halutaan laskea nopeuksia pääväylillä, kuten Mannerheimintiellä ja samaan aikaan on päätetty toteuttaa kaupunkibulevardit, jotka nekin laskevat merkittävästi nopeuksia.

– Jonkun pitäisi tutkia näiden eri hankkeiden kokonaisvaikutukset keskustan vetovoimaan, sanoo Rauhamäki.

Hänen mielestään kaupunkiympäristön toimialan uusin avaus, nopeusrajoitusten lasku, jota perustellaan liikenneturvallisuudella, on sama kuin löisi lekalla kärpästä.

Rauhamäki kiskaisee esiin powerpointin.

– Helsingin rajalla autoliikenne on kasvanut kuudessa vuodessa 12 prosenttia, mutta samassa ajassa Helsingin niemen rajalla autoilu on vähentynyt 18 prosenttia, mikä tietysti on ollut yleinen poliittinen tavoitekin.

– Samaan aikaan kuitenkin väestö kasvaa. Jonnekin se ostovoima menee, jos ei keskustaan, vaikka osa ajamisesta onkin työmatkaliikennettä.

Vihreiden lempivastaus autoilun edellytysten heikennyksiin on yleensä se, että keskustan liikkeisiin tullaan kävellen.

Rauhamäki huomauttaa, että vaikka kauppoihin tullaan jalkaisin, autoilijat kuluttavat eniten rahaa.

– Autolla vain saa huomattavasti isommat ostokset kuljetettua. Kyllä se on yrityksiltä tosi selkeä viesti.

Hänen mukaansa Helsingin kävelykeskustasuunnitelmaan pitäisi ehdottomasti liittää keskustatunneli. Rahoitukseen Rauhamäellä ei ole vielä varmaa kantaa.

– Katsotaan selvitykset ensin, mutta en pidä mahdottomana, että käyttömaksuilla katettaisiin osa, ja osa maan arvon nousulla ja lisärakentamisella, mitä tunneli mahdollistaa. Joka tapauksessa uskon, että tunneli parantaisi keskustan elinvoimaisuutta merkittävästi.

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs ehätti jo Helsingin Uutisille sanoa, ettei pidä tunnelia todennäköisenä, vaikka se valtuuston uudessa strategiassa onkin.

Käyttäytyykö vihreät kuin Helsingin suurin puolue?

– Kyllä käyttäytyy, Rauhamäki heittää ja jatkaa:

– Keskustatunneliin ohjautuisi keskustan nykyisestä läpiajoliikenteestä suurin osa. Toivon todella, että valtuuston enemmistö näkisi tunnelin pitkäaikaiset hyödyt keskustan kehittymiselle.  

Rauhamäki muistuttaa, että pelkät kahvilat ja hotellit eivät tee keskustasta miellyttävää, se vaatii kauppojakin.

– Keskustan tulevaisuuden kannalta työpaikkojen ja kauppojen säilyminen on aivan olennaista. Jos työpaikat katoavat, katoaa myös niiden mukanaan tuomaa ostovoimaa. Tämä on kehä, jota ei pidä tieten tahtoen ruokkia.  

Juttua muokattu klo 14.40 Tatu Rauhamäeltä saaduilla lisäkommenteilla.

Kuka?

Tatu Rauhamäki, 46, siirtyi kesällä Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyöstä vastaavaksi johtajaksi.

HSL:n hallituksen puheenjohtaja.

Vaikuttanut pitkään Helsingin kuntapoliitikassa kokoomuksen riveissä. Oli keväällä päättyneellä vaalikaudella kaupunginhallituksen puheenjohtaja.

Jäi viime vaaleissa varasijalle Helsingin kaupunginvaltuustosta.

Asuu Töölössä.

Lisää aiheesta

"Sukkahousupukuiset vetää ohi ja näyttää keskaria" – autoilijat kimmastuivat Helsingin suunnitelmistaHelsinki aikoo alentaa nopeusrajoituksia 30 km/h:een – koskee keskustaa ja kaikkia asuinalueitaHelsingin keskustaan suunnitellaan useita uusia kävelykatuja – "Osa autoista varmaan häviää liikenteestä"
Written by:

Kaisa Paastela

Ota yhteyttä