Normiautoilijalle 60 euroa, metromatkaajalle parkkimaksu vain 2 euroa päivä: "Oheispalvelu, jolla ihmisiä ohjataan käyttämään joukkoliikennettä"

Tapiola Parkin jättiluolassa odottaa metroliikenteen alkamista 370 liityntäparkkipaikkaa. Niihin pääsee ajastaan pysäköimään matkakortin haltijat parilla eurolla päivä.

Seppo Korkman

LÄNSIMETRO Joukkoliikennettä suosiva saa autonsa parkkiin 30-kertaa normiautoilijaa halvemmalla.

Metroliikenteen käynnistyttyä länsimetrolla työ- ja huvimatkalaisia yritetään jatkossa ohjata entistä enemmän myös Espoossa käyttämään julkista liikennettä.

Länsimetron kahdeksasta asemasta kuudella on tarjolla kaikkiaan 1 250 liityntäpysäköintipaikkaa joihin matkakortin haltija voi jättää autonsa 10 tunniksi vaivaisella kahden euron pysäköintimaksulla.

Esimerkiksi Tapiola Parkin jättimäisessä pysäköintiluolastossa tavallinen parkkeeraaja joutuu ilman kauppakeskus- ym. alennuksia maksamaan 10 tunnin pysäköinnistään 20 euroa kerralta, eli 10-kertaisen hinnan.

Helsingissä Kampin parkkiluolassa saman pituiselle pysäköinnille hintaa kertyy 60 euroa.

Liityntäparkkipaikan käyttö edellyttää tietysti voimassa olevaa matkakorttia.

– Liityntäpysäköinnin tarkoitus on ohjata henkilöautoliikennettä kauemmas tukkoisesta Helsingin keskustasta. Parkkipaikka on tarkoitettu oheispalveluksi niille, joille esimerkiksi bussien liityntäreitit metroasemille eivät syystä tai toisesta sovi, Espoon kaupungin suunnittelupäällikkö Sinikka Ahtiainen tiivistää.

Ahtiaisen mukaan kaupunki on osakkaana mukana kaikissa länsimetron varren Espoon puoleisissa pysäköintihalleissa, joihin tulee liityntäparkkipaikkoja.

– Liityntäparkkien halvemmat hinnat katetaan osin julkisista, eli verovaroista, Ahtiainen myöntää.

Hän muistuttaa, että liityntäpysäköintipaikat ovat osa sitä strategiaa, jolla ihmiset pyritään entistä enemmän ohjaamaan julkisen liikenteen käyttäjiksi.

– Erityisesti metron lähistöllä asuvia yritetään ohjata polkupyörien käyttöön. Siksi pyöräparkit ovat ainakin toistaiseksi maksuttomia ja niitä on tarjolla jopa enemmän kuin pysäköintiruutuja.

Yksi syy pyöräparkkien suosimiseen on yksinkertaisesti myös hinta. Autolle tarkoitetun liityntäpysäköintiruudun rakentaminen on kallista.

– Yhden ruudun rakentaminen maksaa paikasta riippuen vähintään 15 000 euroa.

Nyt käyttöön otettavien liityntäpysäköintipaikkojen määrä perustuu Ahtiaisen mukaan laskelmiin ja arvioihin niiden tarpeesta liityntäliikenteeseen siirryttäessä.

– Metroasemien ympäristöjen lisärakentamisen myötä joillekin alueille voidaan, ja tuleekin vielä lisää liityntäparkkipaikkoja.

Ensisijainen tapa ohjata autoilijat vapaaseen liityntäparkkiruutuun on kuitenkin katujen varsilla olevat sähköiset kyltit, jotka kertovat onko hallissa vapaita liityntäparkkipaikkoja.

– Myös HSL:n sivuilta voi käydä reaaliaikaisesti katsomassa karttaa, jossa vapaat liityntäparkkipaikat näkyvät.

1 200 parkkipaikkaa Espoossa

Länsimetron ensimmäisen vaiheen kahdeksasta asemasta liityntäpysäköinnin parkkipaikkoja löytyy alkuvaiheessa kuudelta.

Lauttasaaressa niitä on 50, Tapiolassa 370, Urheilupuistossa 200, Niittykummussa 80 ja Matinkylässä 550.

Koivusaareen ja Keilaniemeen liityntäpysäköintipaikkoja rakennetaan myöhemmin asuntorakentamisen yhteydessä.

Aalto-yliopiston metroaseman ympäristöön liityntäparkkia ei tule.

Polkupyöriä varten metroasemien läheisyyteen tulee noin 1 800 maksutonta paikkaa.

Kun länsimetron toinen vaihe Kivenlahteen valmistuu, on metroradan varrella kaikkiaan reilut 3 000 liityntäparkkipaikkaa ja 4 100 pyöräparkkia.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsimetron vaikutus yksityisautoiluun selvitettiin: Vain 30 autoa vähemmän aamuruuhkassaTapiola pysyy työmaana vielä vuosia – "Ainakin kaksi rakennusta nykyisistä säilyy varmasti"Liikenne saa pian uuden supersolmukohdan –  Metro käynnistää Matinkylässä 1 600 bussivuoron päivittäisen rumbanTäältä löytyy taatusti paikka – yli sadan miljoonan parkkiluola ammottaa tyhjyyttään Espoossa