"Käytännössä iso osa kuljettajista on koko ajan myöhässä" – Kireät bussiaikataulut riepovat kuskeja

Myös lukuisat työmaat estävät bussien pysymistä aikataulussa pääkaupunkiseudulla. Mannerheimintien ja Reijolankadun risteyksen tuntumassa on yksi ruuhkasumppu.

Johanna Erjonsalo

LIIKENNE Kuljettajien ja matkustajien välillä jo kärhämiä, aikataulussa ei voi pysyä.

Pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä bussi ei aina saavu pysäkille ajallaan vaan vaikka 10 minuuttia myöhässä.

Ongelma sotkee ihmisten matkasuunnitelmat, jos esimerkiksi käyttää Reittiopasta päästäkseen julkisilla paikasta toiseen.

– Liian kireäksi vedetyt aikataulut eivät palvele matkustajia eivätkä kuljettajia. Käytännössä iso osa linja-autonkuljettajista on koko ajan myöhässä aikataulusta. Kuljettajat ovat jo aika väsyneitä, kertoo Helsingin Bussiliikenteen pääluottamusmies Kai Mäkinen.

Aika surkuhupaisaa tämä on."

Hän kertoo kuulevansa kuljettajien ja matkustajien välisistä konflikteista, koska bussiliikenne ei toimi niin kuin pitäisi.

– Asiakaspalvelua ei saada sillä, että kiristetään koko ajan. Aika surkuhupaisaa tämä on.

Mäkistä komppaa Helsingin Seudun Linja-autohenkilökunta ry:n sihteeri Teemu Ilván:

– Jos kuljettaja noudattaa liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia, ei hän aina yksinkertaisesti ehdi ajaa linjaa aikataulun mukaisesti, Ilván sanoo.

Hän on myös Pohjolan Kaupunkiliikenteen Finnoonniityn varikon työsuojeluvaltuutettu ja varaluottamusmies.

– On työn ja tuskan takana osoittaa bussiliikenteen tilaajaorganisaation eli HSL:n liikennesuunnittelijalle, ettei hänen linjasuunnitelmansa toimi, hän jatkaa.

Kuljettajat eivät siis ehdi päätepysäkille ajoissa ehtiäkseen lähteä aikataulun mukaisesti uudelle kierrokselle.

– Jokaisella linjalla, joita olen viimeisen kahdeksan vuoden aikana ajanut, ovat aikataulut olleet kireät ja niitä kiristetään koko ajan, Ilván toteaa.

Hänen mielestään kalustoa eri bussireiteillä on vain minimimäärä.

– Kaikkein eniten liikennettä ja autokiertoa suunnitteleva HSL miettii rahaa. Kuljettajalla ei ole aina aikaa edes vessassa käyntiin.

Jos linjoille laittaa lisäautoja, jotta sitä pystyttäisiin ajamaan aikataulujen mukaan, koituisi HSL:lle kustannuksia.

– Kaikki yritetään hoitaa mahdollisimman halvalla. Autokierrossa yritetään säästää, mutta jossain vaiheessa pää tulee vetävän käteen, Ilván uskoo.

Aikatauluissa pysymistä estää myös se, että pääkaupunkiseudulla on nyt todella paljon liikennettä haittaavia työmaita.

– Työmaiden aiheuttamia viivästyksiä ei huomioida aikataulusuunnittelussa. Bussit ovat sitten niin paljon myöhässä kuin ovat, Ilván sanoo.

Aikataulu saattaa olla suunniteltu siltä pohjalta, että bussi kulkisi 40–50 kilometrin tuntinopeudella, mutta todellisuudessa keskinopeudeksi voi jäädä vaikka 30.

Written by:

Jussi Vehkasalo

Ota yhteyttä