Länsimetron aloituksesta ei ole mitään tietoa – onnistuneita koeajopäiviä takana nolla

Länsimetro luovutetaan näillä näkyminen HKL:lle 1. syyskuuta. Tämän jälkeen kestää arviolta 30 päivää, että metron toiminnot saadaan ajettua ylös.

Päivi Tuovinen

Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) ei pysty vielä arvioimaan, milloin länsimetron matkustajaliikenne voisi alkaa. 

Ennen matkustajaliikenteen aloitusta tulee tuotannon esivaiheessa toteutua yhtenäinen kahden viikon häiriötön jakso sen jälkeen kun matkustajaliikenteen aloittamisen esteet on poistettu ja tarpeelliset testaukset on tehty. Liikenteelle avaaminen edellyttää myös, että riittävä määrä koeajopäiviä on toteutunut onnistuneesti.

– Häiriöttömän jakson laskenta kiinteistötekniikan osalta käynnistyi uudelleen alkuviikosta kiinteistövalvontajärjestelmässä havaitun ongelman vuoksi. Onnistuneiksi laskettavia koeajopäiviä ei ole vielä takana, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski myöntää.

Länsimetron osuudella tehdään myös yhä rakennusteknisiä muutoksia ja korjauksia, jotka täytyy tehdä ennen kuin matkustajaliikenne voi alkaa.

– Tätä ennen meillä ei ole edellytyksiä arvioida matkustajaliikenteen aloittamisajankohtaa.

Länsimetro Oy on varannut tulevalta viikolta keskiviikon ja torstain 25. ja 26. lokakuuta muutostöiden tekemiselle. Koeajoja ei näinä päivinä ajeta.

HKL:llä on parhaillaan käynnissä länsimetron osuudella tuotannon esivaihe. Esivaihe tarkoittaa sitä, että HKL koekäyttää kaikkia järjestelmiä samaan tapaan kuin ne tulevat liikenteen alkamisen jälkeen olemaan käytössä. 

Kokonaan uusia, länsimetron avaamisen myötä käyttöön tulevia järjestelmiä on yhteensä 52. Järjestelmät valvovat ja ohjaavat muun muassa kiinteistötekniikkaa, kameroita, hissejä ja liukuportaita. Erikseen on vielä liikenteenohjausjärjestelmä, jossa kahden eri tekniikan järjestelmät nykymetron ja laajennuksen osalta tulee saada toimimaan yhteen.

– Koekäytöllä varmistetaan sekä järjestelmien tekninen toiminta kuin myös niitä ylläpitävien huolto- ja kunnossapitotoimintojen resurssien riittävyys ja osaaminen, Lehmuskoski selventää.

Järjestelmät on yhdistetty HKL:n Herttoniemen metrovalvomoon ja siellä liikennöinnin osalta liikenteenohjausvalvomoon, kamera- ja lukitusvalvonnan osalta turvavalvomoon ja kiinteistötekniikan osalta tekniseen valvomoon

Kun HKL on saavuttanut tuotannon esivaiheessa matkustajaliikenteen edellyttämän laatutason, päättää matkustajaliikenteen aloituksesta tämän jälkeen HSL.

Nykyiset suorat bussiyhteydet jatkavat ainakin vuodenvaihteeseen 2018. Kun metron matkustajaliikenne alkaa, nykyiset bussilinjat ajavat päällekkäin metroliikenteen kanssa.

–HSL:llä eikä HKL:llä ole vielä valmiuksia päättää, milloin metron matkustajaliikenne Matinkylään alkaa, sanoo myös HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Metroa liikennöidään matkustajaliikenteen käynnistyttyä kahdella linjalla: Matinkylä–Vuosaari ja Tapiola–Mellunmäki. Molempien linjojen vuoroväli ruuhka-aikaan on viisi minuuttia, , joten Tapiolan ja Itäkeskuksen välisellä osuudella metrojunat kulkevat kahden ja puolen minuutin välein.

Written by:

Riikka Jokinen

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsimetron koeajo jouduttiin keskeyttämään – vaihdevika vaikuttaa myös nykymetron liikenteeseenViivästyttääkö vesivahinko lisää länsimetroa? – "Vahinkoja ei varmuudella tiedetä"Testasimme jo länsimetron – tältä reitti näyttää 59 sekunnissa