Perinteikäs kampaamoyrittäjä avasi liikkeen Helsinkiin ja päivitteli heti hintoja – "hiustenleikkaus 15 eurolla ei voi mitenkään kannattaa"

Toni Tervo

Aikana jolloin lehtien lööpit huutava yt-pommeista ja "ideologisesti työttömistä", Rane Isolan tarina on esimerkki siitä, että työnantajan ja työntekijän ei tarvitse olla vihollisia.

Isola oli kahdenkymmenen vuoden ajan työskennellyt oululaiskampaamo Salon Virhossa, kun hän halusi muutosta. Isola ilmoitti työnantajalle, että hän ei jatka liikkeessä enää lokakuun jälkeen ja muuttaa Helsinkiin etsimään uusia kuvioita.

Mies ei ollut varautunut lainkaan työnantajan vastaukseen. Salon Virhon johto ei nimittäin ollut valmistautunut menettämään hyvää ja luotettua työntekijää, vaan päätti avata uuden liikkeen Helsinkiin ja nimittää Isolan sen johtajaksi.

– Monestihan sitä työntekijälle annetaan kahdenkymmenen työvuoden kunniaksi kultakello. Minulle avattiin oma kampaamo. Onhan se melkoinen kunnianosoitus, häkeltynyt parturi-kampaaja päivittelee.

Salon Virho on 75-vuotias perheyritys, jota johdetaan nyt jo kolmannessa sukupolvessa. Nykyiseen johtoportaaseen kuuluvan Sami Kilposen mukaan Isolan päätös siirtyä Helsinkiin oli sysäys jo pidempään pohditulle strategialle.

– Laajentumista on mietitty jo jonkin aikaa, mutta olemme tarvinneet luotettavan kaverin, joka tuntee meidän brändimme, Kilponen toteaa.

Oululaisen kampaamon tulo Helsingin Fabianinkadulle on kuitenkin riski, sillä kilpailu on kovaa. Sen tiedostavat myös Isola ja Kilponen.

– Meillä on vahva usko omaan tekemiseen ja ammattitaitoon. Tavoitteena on olla houkutteleva koko perheelle vauvasta vaariin. Meidät tunnetaan vahvasti kampaamoalalla, mutta tavalliselle kuluttajalle emme ole vielä iso nimi, Kilponen pohtii.

– Aiomme luottaa jonkin verran mainontaan, mutta myös viidakkorumpuun ja siihen, että sana kiertää.

Kilponen on pannut myös merkille, että Helsingissä hiustenleikkuun ja kampausten hinnat ovat välillä todella alhaisia. Se lisää kilpailuasetelmaa.

– Pääkaupunkiseudulla miesten hiustenleikkuu voi vaihdella 15 eurosta yli 60 euroon ja naisten kampauksissakin on todella rajuja vaihteluita. Kun miettii, että jokaisesta työstä menee arvonlisäveroa 24 prosenttia, on selvää, että tuollainen 15 euroa ei voi tietenkään kannattaa.

– Nykyisellä verotuksella kampaamojen hinnat pitäisivät ehkä olla jopa nykyistä korkeammat. Muutama vuosi sitten kun veroaste oli hetkellisesti alhaisempi, myös kampaamoala kukoisti. Mutta tilanne on tämä. Hintojemme pitää olla sellaiset, että tulemme toimeen.

Isola tietää hyvin, että hänen uusi parturikampaamonsa tulee kohtaamaan kovia haasteita. Mies on kuitenkin sen verran innoissaan uudesta yrityksestään, että ei osaa nyt huolehtia.

Hän on erittäin tyytyväinen päätöksestään jäädä.

– Liisa Virho-Kilponen ja hänen lapsensa ovat syy siihen. He kohtelevat työntekijöitään niin hyvin. Liisa varsinkin on minulle kuin äiti, Isola huokaa.

Written by:

Toni Tervo

Ota yhteyttä