Joka toinen haluaa ostaa kotimaisia vaatteita – mutta missä luuraavat suomalaiset tuotemerkit?

Puolet suomalaisista ostaisi enemmän kotimaisia vaatteita, jos niitä vain olisi, kertoo tuore tutkimus. – Kuvassa pukeutumisneuvoja Maria Nyström. 

Juha Perämäki / arkisto

Peräti yli 40 prosenttia suomalaisista suosii vaateostoksilla kotimaisia vaatemerkkejä. Puolet suomalaisista ostaisi enemmän suomalaisia merkkejä, jos niitä olisi paremmin saatavilla.

Tämä käy ilmi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tutkimuksesta, jonka toteutti Kantar TNS.

Yleisimpiä vaatteiden ostopaikkoja ovat H&M, Dressmann, Prisma ja Citymarket sekä kirpputorit ja verkon vertaiskauppa. Suomen Tekstiili & Muoti ry tutki suomalaisten ostokäyttäytymistä.

– Tässä on suomalaisilla vähittäiskaupan ketjuilla tuhannen taalan paikka vastata kuluttajien toiveeseen ja lisätä suomalaismerkkien valikoimaa: kysyntää on selvästi olemassa, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Suomalaisten naisten suosimia vaatteiden ostopaikkoja ovat suuruusjärjestyksessä H&M, Prisma, kirpputori tai verkon vertaiskauppa sekä K-Citymarket. Miehillä ykköspaikan vie Dressmann, jonka perässä seuraavat heti isot marketit ja neljäntenä Stockmann.

– Marketien osuus ostopaikkana korostuu etenkin keski-ikäisissä ja vanhemmissa kuluttajaryhmissä. He ovat ostovoimaisin kuluttajaryhmä, Auvinen kertoo.

– Nuorimmissa ikäluokissa puolestaan näkyvät kansainväliset ketjut ja myös verkkokauppa Zalando. Kiinnostavaa on myös kirpputorien suosio kaikenikäisten naisten keskuudessa.

Perinteinen vaatekauppa on edelleen verkkokauppaa yleisempi ostospaikka, mutta suomalaiset ostavat verkosta merkittävästi.

Huomattavaa on, että nettikauppa ei rajoitu vain nuoriin: myös tutkimuksen vanhimman ikäryhmän naisista, 65-74-vuotiaista, puolet ostaa vaatteita verkosta ainakin joskus.

Written by:

Jari Pietiläinen

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Tumma puku voi olla pojalle nautinto – tällaista on lapsiperheiden kevään juhlamuoti Kevään laukkumuodissa on monikäyttöisyyttä ja herkullisia sävyjä – näin yhdestä tulee kaksi