Raidejokerin rakentaminen alkaa 2019 – urakoitsija valittu

Pikaratikka korvaa kuormitetun runkobussilinjan 550.

Anneli Tuominen-Halomo

HKL:n johtokunta ja Espoon kaupungin teknisen toimen johtaja ovat päättäneet valita YIT:n ja VR Trackin muodostaman ehdokasryhmittymän raidejokerin rakennusurakoitsijaksi. Hankkeen kokonaisbudjetti on 275 miljoonaa euroa.

Urakka kattaa Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kulkevan pikaraitiotien rakentamisen. Sopimus on tarkoitus allekirjoittaa marraskuun loppuun mennessä.

Raidjokerin kokonaisbudjetti on 275 miljoonaa euroa, josta rakentamiskustannusten osuus on tilaajan arvion mukaan noin 205–225 miljoonaa euroa. Tilaaja saattaa liittää urakkaan myös optioita esimerkiksi varikon rakentamisesta.

Kaksiraiteisen radan rakennustyöt alkavat tämänhetkisen arvion mukaan vuonna 2019.

Hanke toteutetaan allianssimallilla. Kaikkien toimijoiden yhteiseen sopimukseen pohjautuva toteutustapa pyrkii varmistamaan koko hankkeen edun sekä yhteisten tavoitteiden toteutumisen.

Mallilla voidaan saavuttaa laadullisesti, taloudellisesti ja aikataulullisesti hyvä lopputulos. Hankkeen osapuolina toimivat Helsingin ja Espoon muodostama tilaajaorganisaatio, kesällä valittu suunnitteluryhmittymä (Ramboll, Sito ja VR Track) sekä nyt valittu urakoitsijaryhmittymä.

– Raidejokeri on erittäin merkittävä hanke koko pääkaupunkiseudulle ja on innostavaa olla mukana mahdollistamassa alueen kestävää kasvua. Tuomme allianssiin vankkaa osaamista modernin raitiotien rakentamisesta ja hanke tukee hienosti tavoitettamme laajentaa toimintaamme entistä vahvemmin myös kaupunkiympäristöön, toteaa VR Trackin Rakentamisen liiketoiminnan johtaja Jouni Kekäle.

Projektissa käynnistyy seuraavaksi kehitysvaihe, jossa urakoitsija, suunnittelija ja tilaaja suunnittelevat ja kehittävät rakentamisprojektin sisältöä. Samalla tarkentuvat projektin kustannukset ja aikataulu.

Noin vuoden kestävän kehitysvaiheen jälkeen siirrytään toteutusvaiheeseen, jolloin rata rakennetaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsimetron konsulttiyhtiö jätettiin ulos raidejokeristaTältä näyttää Helsingin ja Espoon uusi XL-pikaratikka – paikkoja yli 250 matkustajalleLänsimetron konsulttiyhtiö hakee mukaan rakentamaan raidejokeriaNiiaava vaunu kokeiluun raidejokerin kaksisuuntaratikassa