Hoas pisti robotin tarkistamaan asunnonhakijoiden luottotiedot – näin siinä sitten kävi

Hoasin toimistolla jonotettiin avaimia vuonna 2008.

Sirpa Repo / Arkisto

Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas otti tänä syksynä tiettävästi ensimmäisenä asuntojentarjoajana robotiikan asiakaspalvelunsa tueksi. Ruuhka-avuksi "palkattu" robotti puolitti opiskelija-asuntojen hakemusten käsittelyajat.

Valtaosa asuntohakemuksista saapuu käsiteltäväksi heinä–syyskuussa, ja kiireisimpinä päivinä Hoas vastaanottaa jopa tuhat hakemusta. Ruuhka pidentää hakemusten käsittelyaikoja ja viivyttää opiskelijalle tärkeää tietoa asunnon saamisesta.

– Robotti on käsitellyt tänä syksynä jo yli 8 400 hakemusta. Aikaa tähän on kulunut noin 400 tuntia, kun ihmisiltä samaan työmäärään olisi mennyt lähes kaksi kertaa enemmän, noin 700 tuntia, sanoo Hoasin asiakkuusjohtaja Riitta Pulkka.

Robotin tehtävänä on hoitaa hakemusten esikäsittely. Se tarkistaa hakijoiden luottotiedot ja sen, onko heillä muita hakemuksia voimassa tai asuvatko he jo ennestään Hoasilla.

Robotti käy saapuneiden hakemusten listan läpi neljä kertaa vuorokaudessa: kahdesti yöllä, kerran aamulla ja kerran päivän aikana. Kun esikäsittely suoritetaan yöllä, pääsevät asiakaspalvelijat jatkamaan hakemusten parissa heti aamusta.

Hoas aikoo vielä laajentaa robotin vastuualueita. Lokakuusta lähtien se on esikäsitellyt myös vaihto-opiskelijoiden hakemuksia. Seuraava kehitysaskel on asukasviestinnän sujuvoittaminen.

– Kaikki uudet asukkaamme saavat muuttaessaan sähköpostitse tervetulokirjeen. Tähän mennessä kirjeen saajat on pitänyt hakea asukasrekisteristä käsityönä. Robotin avulla näiden ja muiden asukasviestien lähetysprosessi saadaan automatisoitua, Pulkka kertoo.

Hoasin asuntojen hakemusmäärät ovat kasvaneet joka syksy vuodesta 2014. Tänä syksynä säätiö sai noin 10 600 hakemusta. Vuoteen 2014 verrattuna hakemusmäärä on kaksinkertaistunut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Jukka Hämäläinen

Ota yhteyttä