Värien vietävänä – kokenut taiteilija tarttui spraymaaliin

Pekka Holopainen on tuonut Vastavirtaan näyttelyyn sekä maalauksia että pronssiveistoksia.

Anneli Tuominen-Halomo

Pekka Holopaisen maalaukset ovat menneet ei-esittävään suuntaan, mutta värimaailma on tuttu.

Anneli Tuominen-Halomo

Vahvat värit ja rikas värien käyttö ovat espoolaisen kuvataiteilija Pekka Holopaisen taiteen ominaispiirteitä. Ekspressiivisten maalausten lisäksi Holopainen muotoilee pronssiviestoksia. Hänen taidettaan on nyt nähtävillä Galleria Saimassa Helsingissä.

– Maalaaminen ja pronssiveistosten tekeminen eivät ole ihan tavallinen yhdistelmä, koska prosessit ovat niin erilaiset. Minun elämässäni ne ovat kuitenkin pitkään kulkeneet rinnakkain. Kun pyrin taideteolliseen, olin piirtänyt ja maalannut, mutta kuvanveisto oli opinnoissani sivuaineena. Siellä innostuin asiasta.

Työuransa Pekka Holopainen teki mainosmaailmassa ja se antoi jatkuvan tuntuman visuaalisuuteen. Työvuosina hän ylläpiti tuntumaa myös kuvanveistoon.

– Väri vie minua, Holopainen tunnustaa.

Holopaisen ilmaisu on aiempaa abstraktimpaa, ja maalausten ihmishahmot sulautuvat aiempaa enemmän väriin. Värit ohjaavat taiteilijan tekemistä ja heijastelevat maalaushetken tunnetilaa.

– Kun tekee paljon, tulee tarve pelkistää. Pelkistämisen tarve näkyy myös veistoksissa, taiteilija sanoo.

Värien käyttö on saanut uusia ulottuvuuksia, koska Holopainen on alkanut käyttää perinteisten maalien rinnalla graffitimaalarien käyttämää spraymaalia.

– Joku ajaa minua tiettyyn värimaailmaan, vaikka yritänkin päästä siitä eroon. Punaista pitää olla, ja keltaista.

Välillä Holopainen on konkreettisesti yrittänyt häivyttää värejä. Viime vuodelta oleva Eksyneet-maalaus on tumma; sen värimaailma koostuu indigonsinisestä, harmaasta ja valkoisesta.

Pronssiveistosten muotokieli tuo mieleen Henry Mooren. Maalaustaiteessa Wassily Kandinsky on ollut yksi Holopaisen tärkeimmistä esikuvista, samoin Henri Matisse omassa lajissaan.

Veistoksen rungon Holopainen suunnittelee vahan avulla. Valuri tekee muotin ja hoitaa valuvaiheen.

– Kun työ tulee muotista ulos, se on pronssimöykky, joka vaatii puhdistusta, kiillotusta ja patinointia.

Sulan pronssin kaasuja varten pitää valumuotissa olla poistoputkia. Niihin menee pronssia suunnilleen saman verran kuin itse teokseen, mutta pronssi on siitä kiitollinen aine, että sen voi käyttää uudelleen.

Holopaisen pronssiveistokset valaa hänen kuvanveistäjäystävänsä.

Pekka Holopainen kuului Tapiolan taiteilijatalossa eli nyt jo puretussa terveyskeskuksessa työskennelleeseen ryhmään. Nykyisin hänellä on työhuone Menninkäisentiellä.

– Siellä on nyt kolme entistä taidetalolaista. Vanha Tapiola kirkon ympärillä on tosi inspiroivaa aluetta.

– Kerran vuodessa on pidettävä näyttely, koska se pitää motivaatiota yllä, Holopainen toteaa.

Ensi kesänä Pekka Holopainen osallistuu Muhoksella Galleria Terttu

Jurvakaisen kesänäyttelyyn pronssiveistoksilla.

Pekka Holopaisen Vastavirtaan-näyttely jatkuu Galleria Saimassa (Neitsytpolku 9, Helsinki) 26. marraskuuta asti.

Galleria Saima on avoinna keskiviikosta perjantaihin kello 11–17 ja viikonloppuisin kello 12–16.

Written by:

Anneli Tuominen-Halomo

Ota yhteyttä