Turunväylälle kaivatut lisäkaistat – Uusi, iso työmaa alkaa ensi keväänä

Turunväylälle rakennetaan kolmannet kaistat parantamaan liikenteen vetokykyä. Näkymä Sepänkylän risteyssillalta Stensintieltä Turun suuntaan.

Klaus Nurmi

LIIKENNE Ruuhkien pitäisi helpottua parin vuoden kuluttua. Tielle on tulossa myös vaihtuvia nopeusrajoituksia.

Autoilijoiden on varauduttava ensi keväästä lähtien uusiin liikennejärjestelyihin Turunväylällä.

Parhaillaan Turunväylää eli valtatie ykköstä korotetaan Kirkkojärven kohdalla noin metrillä, jotta tulviva vesi ei enää pääsisi nousemaan tielle.

Moottoritien noin 650 metrin pituisen työmaan kohdalla on alennettu nopeusrajoitus.

Keväällä puolestaan alkaa uusi puolentoista vuoden tie-urakka, jonka pituus lähentelee neljää kilometriä.

Turunväylälle rakennetaan kolmannet kaistat Tuomarilan liittymän ja Kehä II:n välille. Liikennevirasto on sopinut liikenteenvälityskykyä parantavien lisäkaistojen rakentamisesta Espoon kanssa.

– Kaistojen rakentaminen käynnistynee huhti-toukokuussa, mutta tarkkaa aikataulua ei vielä ole lyöty lukkoon, kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Jukka Hietaniemi.

Urakka kilpailutetaan talven aikana. Kolmas kaista rakennetaan molempiin suuntiin.

Lisäkaistat eivät liity Kirkkojärven työmaahan, joka sekin jatkuu talvitauon jälkeen ensi huhtikuussa.

– Uudet kaistat alkavat Tuomarilan nurkilta, joten liikenne kulkee edelleen kahta kaistaa Kasavuoren ja Tuomarilan välillä, Hietaniemi selvittää.

Kolmansien kaistojen rakentaminen Kehä III:lta asti tulisi Hietaniemen mukaan liian kalliiksi. Matkalla on jyrkkiä kallioleikkauksia ja rautatiekin kulkee Turunväylän alitse. Rautatiesiltaa pitäisi leventää uusia kaistoja varten.

Lisäkaistojen rakentaminen maksaa noin 17 miljoonaa euroa, josta Liikennevirasto maksaa yksitoista miljoonaa ja Espoo loput.

Kaupungin osallistuminen valtion tien rakentamiseen on Hietaniemen mukaan nykyään tavallista, etenkin kun tien varteen nousevat myös melusuojat.

Harvinaista sen sijaan on se, että Espoo on tehnyt myös kaistojen rakennussuunnitelman.

– Suunnitelmat valmistuivat jo viitisen vuotta sitten ja hanke on vain odotellut rahoitusta. Päivitämme suunnitelmat yhdessä Espoon kanssa, Hietaniemi kertoo.

Jos rahat riittävät, Turunväylä saa uusien kaistojen lisäksi myös telematiikkaa.

– Se tarkoittaa vaihtuvia nopeusrajoituksia Kehä III:n ja Munkkivuoren välille, liikennekameroita ja ehkä sähköisiä opasteitakin, Hietaniemi sanoo.

Hän lisää, että lisäkaistat on tarkoitettu kaikelle liikenteelle eikä yksinomaan joukko- ja tavaraliikenteelle, vaikka niin hankkeen suunnitelma-asiakirjoissa lukeekin.

Tietyöstä on aina haittaa liikenteelle, Hietaniemi muistuttaa.

– Haitat pyritään tietenkin pitämään mahdollisimman vähäisinä varsinkin ruuhka-aikoina.

Urakkaan kuuluu myös sillan leventäminen. Yksi silta on levennetty jo aiemmin.

Kaksi työmaata

Ensi kesänä Turunväylällä tehdään yhtä aikaa kahta tietyötä: Kirkkojärveä ja lisäkaistojen rakentamista.

Tien korotus Kirkkojärvellä valmistuu syksyllä 2018.

Kolmannet kaistat Tuomarilan ja Kehä II:n välillä valmistuvat syksyllä 2019.

Turunväylä ruuhkautuu nyt aamuisin Tuomarilasta Helsinkiin päin ja iltapäivisin Kehä II:lta Kirkkonummen suuntaan.

Liikennemäärä Kirkkojärven kohdalla on noin 55 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Written by:

Klaus Nurmi

Ota yhteyttä