Länsimetron asemat ovat kuin avaruusseikkailusta – katso huikeat kuvat

Päivi Tuovinen

Juttu julkaistu alun perin 21.1.2017.

Kuvat: Päivi Tuovinen

Länsimetron jokaisella asemalla on oma, erityinen ilmeensä.

Asemat näyttävät hyvin erilaisilta, vaikka niiden tekniset perusratkaisut ovat samanlaiset.

Tyypiltään asemat ovat yksiholvisia keskilaituriasemia, joihin matkustajat kulkevat laiturin päistä. Kun toiminnallinen peruskuvio on yhtenäinen, matkustajan ei tarvitse joka asemalla erikseen miettiä kulkureittejään.

MATINKYLÄ

Asemien konseptia kymmenen vuotta sitten oli luomassa myös arkkitehti Hannu Mikola, joka sittemmin on toiminut länsimetron arkkitehtuurin pääsuunnittelijana.

– Helsinki ja Espoo halusivat omaleimaiset ja tunnistettavat asemat hyvin varhaisessa vaiheessa, jo hankesuunnittelussa, Mikola kertoo.

NIITTYKUMPU

Suunnittelijoiden tehtävänä oli viestiä jotain siitä, mitä on asemien kohdalla maan päällä.

Mikolan mukaan ei ole vähäpätöinen asia, millaisen aseman kautta matkustaja kulkee pari kertaa päivässä. Kiinnostava arkkitehtuuri antaa enemmän kuin pelkkä ankea tila.

– Lähtökohta oli siis aivan erilainen kuin vaikkapa New Yorkin metrossa, joka on rakennettu hyvin niukaksi. Kööpenhaminassakaan ei asemia erota toisistaan ja samanlaista on Roomassakin.

URHEILUPUISTO

Länsimetron kahdeksalla asemalla sen sijaan on yhdistetty arkkitehtuuria, taidetta ja eri elementtejä siinä määrin, ettei asemia voi sekoittaa toisiinsa.

Metron rakentamiskustannukset nousevat jo lähelle 1,2 miljardia euroa. Ovatko näyttävät asemat osaltaan paisuttaneet kuluja?

Mikola vertaa arkkitehtonisia ratkaisuja tapettiin, jonka hinta ei paljoa rakentamisen kokonaissummaa muuta. Pinta on silti se, joka jää näkyviin.

– Kustannusero ei olisi suuri, vaikka asemilla olisi tehty toisenlaiset pintaratkaisut.

Hän muistuttaa, että materiaalien on myös kestettävä pitkään.

TAPIOLA

AALTO-YLIOPISTO

Suunnittelijoilta tuli kyllä lennokkaitakin ideoita.

– Joidenkin asemien kohdalla oli vaihtoehtoja, joissa oli vähän liioittelun makua. Mutta emme hakeneet mahtipontisuutta, Mikola muotoilee.

Länsimetron suunnittelutyön hintalappu nousee 55 miljoonaan euroon, mutta se sisältää arkkitehtuurisuunnittelun lisäksi geotekniikan, ratatekniikan, kalliotekniikan, rakennetekniikan ja talotekniikan.

KEILANIEMI

Lauttasaaressa ja Koivusaaressa asemien teemoissa näkyvät meri ja vesi. Keilaniemessä laiturialueen kattoa koristaa valoputkista koottu taideteos.

Aalto-yliopiston asemalla esipatinoitu katto nivoutuu punatiiliseen kampusympäristöön. Tapiolassa metroasemaa leimaa valkoisuus ja 108 valaisinkupua, joiden sisään on kätketty sprinklereitä ja kaiuttimia.

KOIVUSAARI

LAUTTASAARI

Urheilupuiston asema on ainoa, jota ei ole louhittu kallioon, vaan se on rakennettu avokaivantoon. Luonnonvalo yltää liukuportaisiin ja laituritasolle asti.

Niittykummussa laiturin sivuseiniä koristaa kuvataitelija Mari Rantasen maitohorsman punaa ja ruohon vihreyttä kuvaava teos.

Matinkylän aseman jäähuurteeseen vertautuva alumiinikatto tarjoaa rauhoitusta yläpuolisen kauppakeskuksen vilinästä.

 

Lue myös: Länsiväylän lukijat äänestivät kauneimman metroaseman

 

Written by:

Klaus Nurmi

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Länsimetron tuskien taival kesti 11 vuotta – kokosimme värikkäimmät vaiheet matkan varreltaHerätys, metrofanit! – Tässä länsimetron ensimmäisen junan aikatauluGo West vai Tervetuloa länteen, Andrej – nyt valitaan teemabiisi länsimetrolle, äänestä omaa suosikkiasi!